måndag 13 augusti 2007

Made to Stick - Recension

Nu i fredags fick jag Made To Stick av Chip och Dan Heath!

Läsning är ett av mina intressen och normalt pjöjer jag två business books i veckan när arbetshopen inte är oöverkomlig. Man ska inte tro att läsa massa böcker eller teorier enkom gör nån skillnad, det är EXECUTION det hänger på. Dock blir iaf jag grymt motiverad av läsningen, dessutom bygger man med tiden en verktygslåda med namn, anekdoter, referenser som kan vara bra i många sammanhang. Dessutom vet man aldrig vad som kan vara nyttigt eller inte i framtiden... Se inlägget The Importance of having tråkigt.

Hursomhelst var Made to Stick en mkt positiv överraskning. Bröderna med erfarenhet från undervisning mm på Stanford och Harvard har i beundrande tagit fasta på steg två i Gladwells Tipping Points tre huvuddelar (Law of the few - Stickiness och The Power of Context) och utvecklat konceptet vidare. På lättlästa knappa 300 sidor berättar dom med hur ett budskap eller en idé kan göras mer ihågkomlig. För att göra det hela sticky så lanseras anagrammet:

Simplicity - Finding the core of an idea.
Unexpectedness - Grabbing peoples attention by surprising them
Concreteness - Making sure an idea can be grasped and remembered later
Credibility - Giving an idea believability
Emotion - Helping people see the importance of an idea
Stories - Empowering people to use an idea through narration

Med varje bokstav som delkapitel och fullt med case och exempel på det sätt som böcker som dessa brukar vara utblandade med blir det här en bok mer intressant än de flesta i genren. Den får extra beröm för de återkommande jämförelserna av två versioner av olika skrivna budskap där man kan se hur stor skillnad lite redigering kan göra. Dessutom är sammanfattningen i slutet föredömlig för en bok som vill bli ihågkommen och citerad.

Väl värd 187 kr på Adlibris.

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics