tisdag 14 augusti 2007

Den lokala långa svansen...

För några dagar sen handlade det här om hur Aftonbladet och Blocket lanserade Family.se, familjesidan för födelsedagar och nyfödda. Jag tyckte interaktionen med sidan lämnade fler frågor än svar men idag skriver Martin Jönsson på SVD kompletterande "Lokalt material hetast för mediebolagen" och har sina bra poänger. BetaAlfa citerar:

Från senaste årsredovisningen“Men när man går in på Aftonbladets lokala sajter hamnar bebisarna, bröllopen och 50-åringarna plötsligt i sitt rätta sammanhang.”

Sant... Att lokalt material är modellen har vi vetat enda sen Chris Andersson skrev sin Long Tail-artikel och sedemera bok.

När jag läser Martin Jönssons analys över Mediesverige och Aftonbladets lokala sajter kommer jag dock osökt att tänka på en annan lokal sak. Blocket är ju nr1 på radannonser på nätet och köptes 2003 för 183 msek. Men när jag var liten grabb och varje lördag i Katrineholmskuriren tittade efter efter kattungar bortskänkes och Akvarium 75 l 250 kr var det bara min lokaltidnings annonser som var intressanta. (Parentes: Göran Persson sa i valkampanjen att han börjar dagen med Financial Times och Katrineholmskuriren för att det sammanfattar allt man behöver veta. Jag är benägen att hålla med he he) En aktör som jag tycker har kommit i skymundan när man pratar om lokalt och long tail är lokus.se, nätverket som sedan 1997 knyter ihop 56 dagstidningars radannonser och produceras av Citygate som ägs av "landets 11 största mediekoncerner":

Bland dessa ser vi VLT, Eskilstuna-Kuriren AB, Nerikes Allehanda AB, Västerbottens-Kuriren AB, Östgöta-Correspondenten, Uppsala Nya Tidning AB, Norrköpings Tidningars AB, Sydsvenska Dagbladet AB Tidningsaktiebolaget Stampen AB, MittMedia Förvaltnings AB och Hallandsposten AB. (Många av dessa tidningar har mindre i respektive län i sin portfölj)

Vi ser för 2006: Omsättning för City Gate var 2006 52 M och 12 M i rörelseresultat. Under 2006 inkluderades nya tjänster som jobb och motor. 2007 bjuder vidare på en landsoomfattande kampanj samt produktutvecking inom resor och bostad. Även Marknadsplatsen ingår i företaget.

Är inte det här definitionen på long tail och lokalt. Frågan är då... kommer lokalt komma underifrån som i Lokus fall... eller ovanifrån som Aftonbladet.

För ett par år sen sökte jag ett sommarjobb på eBay som precis kommit till Sverige. Jag formulerade mitt ansökningsbrev till en punktlista på saker dom borde göra. Överst på den listan var "Köp Tradera!"... OK lite uppenbart...men det gjorde dom i början av 2006 för 365 mkr. (iofs ca samma som budet låg på under .com-dagarna enligt Daniel Kaplan). Men sen skrev jag också att jag tyckte dom borde titta närmare på den lokala biten... och att där ex såna som Lokus skulle vara intressanta och bygga om det till deras lokala kijiji.com . Nu vet jag rätt lite om politiken i såna här frågor och vilka drivkrafter de inblandade tidningarna har för att fortsätta utveckla det här... men tanken... att gå lokalt är fortfarande är grejer tror jag på.

Räcker bara att läsa nån av dom här nämda dagstidningarna för att se vad som är viktigt på riktigt i dessa städer. Nu är det marknader, stadsmotionslopp, semester-vikarier, öltält och rötmånad som gäller och det är lokaltidningarna bättre än någon på att rapportera... För att citera Made to Stick: "it's all about names names names..." Oj nej, då behöver man nog nån lokal reporter på plats Aftonbladet.

Nej, jag fick inte jobbet... =)

Är det en slump förresten att SVD:s Martin Jönssons skriver krönikor om Family.se och filosoferar om Aftonbladets lokala effektivitet i Helsingborg och att allt ligger under samma Schibsted-paraply?

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics