onsdag 8 augusti 2007

Schibsted lanserar Family.se

Vi ser idag hur Aftonbladet och Blocket ( båda Schibsted-företag) har lanserat Family.se, något som kan sammanfattas som familjesidan i en lokaltidning med ett omisskännligt Blocket-utseende med bilder och även filmsnuttar. Under första dagen (fram tills nyss) har 315 bröllopsbilder, 1673 nyfödda och 249 födelsedagsbilder lagts upp av läsare som har dirigerats från systersajterna.

Men hur är det tänkt att användarna ska interagera med sidan? I och med att sajten nog snabbt kommer att fyllas med foton är det ju inte så att någon syns bara för att den förekommer där. Säljer man en Opel Kadett på Blocket så visas annonsen för alla som söker på Opel, billig vit bil eller liknande. Tror ni att folk kommer gå in och söka på städer: “Nacka” och sen titta genom alla träffar? Ta Niklas i Falun som fyller 13 år idag. Lägger släktingar upp en grattis-annons till sin systerson och skickar sen länken till alla som känner killen eller förväntas dessa gå in och söka själva. Niklas + Falun + 13 år. När det inte finns tipsa-funktioner och liknande inbyggt skapas många frågetecken…

Det här visar ändå på det stora intresset som finns för att hålla kontakt med familjen och hur viljan finns att vilja dela med sig av bilder, glädja och överraska. Ledorden är trovärdighet, underhållning och en säker miljö!

Det hela berör också en intressant poäng: Vad får mest genomslag, ett foto på en sida i Falu-kuriren som alla som bläddrar förbi kommer att se, eller någonting upplagt på internet som hela världen potentiellt kan komma åt. Det återstår att se ifall deras tag-line “Hela Sveriges Familje-sida” kommer bli verklighet… I så fall är det tack vare den enorma gratismarknadsföring sidan kommer att få på Blocket och Aftonbladet, nr 3 och nr 6 på listan över Sveriges mest populära sajter.

Vad kostade förresten domänen att köpa???

Grattis förresten Niklas i Falun, 13 år idaaaaaag! =)

Uppdaterat: Beta Alfa skriver om Family.se

1 kommentar:

Henrik Torstensson sa...

Jag skulle misstänka att Family blir riktigt intressant när innehållet feedas in i Aftonbladets lokaleditioner. Klassisk morgontidningsstyrka att ha bröllop, födda etc. Nu försöker Aftonbladet stärka sig i kampen om dem och i nästa steg de lokala annonspengarna.

 
Clicky Web Analytics