onsdag 15 augusti 2007

Fyra överblicksbilder!

Lite tajt om tid idag så jag droppar fyra (gamla?) bilder! Har ni fler exempel på liknande! Skriv gärna en länk i så fall i kommentarsfältet!

Vem äger vad på Internet?

En överblick över förvärven hos de stora jättarna samt kanske en inblick i maktkoncentrationen hos desamma. Länk till ursprunget.





Hur ser Internet ut?
Version av den japanska kartan som avbildar Internet som tunnelbanelinjer. Klicka HÄR för full version. Gjorde en tumnagel över lagrade html-skapelsen på sidan.



En annan framställning över community-världen
Var är Facebook? Här hittar man den annars! Gjorde en tumnagel av grafiken på sidan.





En fransk sida med en världskarta där varje lands storlek är proportionellt till internetpenetrationen. Är nån form av pdf på hemsidan så dragit en skärmdump och gjort en tumnagel.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Här kommer den riktiga länken till Who Owns What 2.0

http://www.mydigimedia.com/images/WhoOwnsWhat.jpg

Läs och granska kritiskt! Man skulle kunna göra en liknande variant kring de svenska medierna. De finns många sajter de äger.

Är det bra att en aktör äger så mycket?

Anonym sa...

Cool karta Martin! Ser den ju vanligtvis i ett helt annat format. Google som Shinjuku känns klockrent.

Martin sa...

Hej Jens!

Är det bra att en aktör äger så mkt.

Bra fråga...

Man skulle kunna se det som att de stora har som affärsidé att alltid ha det bästa och likt en VC gärna har 10 grejer på g bara en av dom funkar. Don't miss the next thing!
Att de då köper ut konkurrensen, betalar en premie bara för att dom andra inte ska kunna få tjänsten.

Man skulle OCKSÅ kunna tänka sig att Google i det fallet har en större potential att förbättra och öka värdet/intäktsmöjligheterna på ett sätt som ingen annan kan. Alla stora sitter med excelark och finansiella modeller över hur stora intäkter nåt kommer ha år 2010 och vilken användarbas. Ju större siffor du kan skriva på raden för 2010, desto mer kan du ha råd att betala för det idag. På så sätt är det en evolutionistisk process där de bästa tjänsterna hela tiden vinner.

Eftersom en STOR användarbas är viktigt för finns det grymma stordriftsfördelar för tjänster som slås ihop/länkar till varandra/korsmarknadsför sig inom mediekoncerner etc. Det kommer fortsätta.

Om det är bra eller inte...ahh jag ser dina poänger. Om det finns tre stora skivbolag i världen finns det väl ändå mångfald så det räcker på internet? Om inte annat ifall man aktivt söker alternativ.

Ska ut i solen! Ska vi göra en svensk lista?

 
Clicky Web Analytics