fredag 31 juli 2009

#BlogFollowFriday: Andrew Chen

Det är ju ruskigt trevligt att läsa på Twitter om fredagarna vilka som ens kompisar tycker man borde följa. En del skriver även i publika kanaler och rekommenderar sig själva - och en sån brist på självdistans måste man ju nästan beundra.

Hursomehelst... eftersom det verkar rätt tomt på blogginlägg dessa semestertider så tänkte jag göra det lätt för er som sitter därute med laptopen. jag vill bara ha bra tips på nya bloggar som vi borde ha i våra rss-flöden. Skriv ett inlägg på er blogg och länka hit eller kommentera nedan. Skriver det här tidig morgon och ifall vi är raska kanske budkavlen hinner några steg!


- - -


Isac Newton förklarade fysiken bakom regnbågens spektrum (något som poeten Keats tyckte var avmystifierande onödigt he he) Andrew Chens blogg Futuristic Play gör för mig samma sak genom att stoppa in enkel men ej fördenskull uppenbar "baksidan av en servett"-matematik och påminna oss om vikten av stenkoll på metrics i ekonomin kring webbtjänster. Hans lista på featured essays är guld värda och är printa-på-döda-träd-värda i kvadrat. (en annan som skriver essäer av liknande rang är Paul Graham).

Han verkar också vara en skön lirare: När jag en gång addade honom på twitter skrev han en personlig hälsning, frågade vad jag pysslar med och efter ett par uppföljningsmail bjöd in till en San Francisco-kaffe ifall man hade vägarna förbi. Därför blir han mitt bidrag till #blogfollowfriday. Vem tar över stafettpinnen? (alla bidrag kommer listas här)

- - -

Prenumerera på den här bloggen ifall du vill :) Klicka!

torsdag 30 juli 2009

Diverse torsdagslänkar: Harvard Podcast, Rmindr, Bing-Yahoo

Fredagspuckar känns såååå 2008 så därför har Diverse torsdagslänkar visst blivit det nya begreppet. Egentligen är det bara olika begrepp för att omfamna samma sak: De grymmaste länkarna man har fångat under veckan, idéer som noterats i mitt GTD-verktyg Doris men sen inte lyckats mobilisera tillräckligt med tankekraft för att uppnå verkshöjd till bloggposter samt annat spektakulärt som bättre avhandlas i kortform. Här är veckans dos:

  • Podcasts är ju alltid bra - sist nämndes här Webmasterradio, vilket Web-Jon verkade gilla för sommararbetet. Mitt nya tips är Harvard Business Reviews podcast (rsslänk) - kortare saker på 10-15 minuter där de intervjuar personer som nyligen har bidragit med artiklar till den anrika managementtidskriften. Man kanske inte vill lyssna på alla (finns 150 stycken) men kan plocka favoriter till en somrig gräsmatteklippnings-MBA. Dom har även en bra blogg.
  • Apropå GTD-apps - Anders verkar viga sommardagarna åt att finslipa sitt sidoprojekt rmindr.com - produktivetsjänsten med taglinen "never think twice" som lanserades på 24hbc i vintras.
  • Veckans stora nyhet är utan tvivel samarbetet mellan Yahoo och Microsoft där de första som ledde sök tidigare nu har kastat in handduken :O Businessweek skriver läsvärt tycker jag, även Jason Calacanis som skruvar det ett snäpp till och menar att Yahoo begått seppuku samt TechCrunch: Yahoo Got Binged. Mer om det kanske vid ett annat tillfälle!
  • Inatt ser jag fram emot att optimera min sömn och vakna i rätt fas mha nya 7-kronorsappen Sleep Cycle Alarm Clock: http://to.ly/nIQ Funkar det??? :)

måndag 27 juli 2009

Lärdomar från gatan

Idag ska vi studera en låttext och se vad vi kan lära oss av budskapet he he... Det är Notorious B.I.G. och låten Ten Crack Commandments från hans sista studioalbum (släpptes två veckor efter hans död våldsamma död 1997) där han över ett smutsigt DJ Premier-beat förmedlar lärdomar om hur man överlever i drogbranschen.

I been in this game for years, it made me a animal
Its rules to this shit, I wrote me a manual
A step by step booklet for you to get
Your game on track, not your wig pushed back
Rule nombre uno: never let no one know
How much, dough you hold, cause you know
The cheddar breed jealousy specially
If that man fucked up, get your ass stuck up
Number two: never let em know your next move
Dont you know bad boys move in silence or violence
Take it from your highness (uh-huh)
I done squeezed mad clips at these cats for they bricks and chips
Number three: never trust no-bo-dy
Your momsll set that ass up, properly gassed up
Hoodie to mask up, shit, for that fast buck
She be layin in the bushes to light that ass up
Number four: know you heard this before
Never get high, on your own supply
Number five: never sell no crack where you rest at
I dont care if they want a ounce, tell em bounce
Number six: that God damn credit, dead it
You think a crackhead payin you back, shit forget it
Seven: this rule is so underrated
Keep your family and business completely seperated
Money and blood dont mix like two dicks and no bitch
Find yourself in serious shit
Number eight: never keep no weight on you
Them cats that squeeze your guns can hold jobs too
Number nine shoulda been number one to me
If you aint gettin bags stay the fuck from police (uh-huh)
If niggaz think you snitchin aint tryin listen
They be sittin in your kitchen, waitin to start hittin
Number ten: a strong word called consignment
Strictly for live men, not for freshmen
If you aint got the clientele say hell no
Cause they gon want they money rain sleet hail snow
Follow these rules youll have mad bread to break up
If not, twenty-four years, on the wake up (...)

Nu ska vi inte skämta eller glorifiera de människor som väljer det gebit som på sikt levererar död och elände, men en vag ide är att i alla fall ändå en handfull av dessa punkter överföras till livet i stort eller för den delen företagande. Vad säger du? - dra på Spotify-länken och lyssna igenom. :)

lördag 25 juli 2009

Six Milestones - SVD/Försvaret och Bambuser

Igår var största nyheten i min värld inte nåt på webben utan hur svenska soldater nere i Afghanistan hamnat i sju timmars eldstrid i "vårt bortglömda krig" och eftersom jag har kompisar därnere så följde jag rapporteringen noggrant. Nu till lördagens spaning: När Svenska Dagbladet på eftermiddagen strömmade försvarsmaktens presskonferens via Bambuser kände jag ungefär samma "ahaaaa" som beskrivs i den här artikeln från i juni i ReadWriteWeb - Six Milestons for an Insanely Great Webservice om de olika stadier som en webbtjänst går genom:

  • 30 seconds: "I get it."
  • 3 minutes: "I've used it and still get it, and it has not annoyed me yet."
  • 3 days: "I find this really useful or fun."
  • 3 weeks: "I am raving about this to other people."
  • 3 months: "I couldn't imagine not having this, and I'm boring my friends telling them about it."
  • 3 years: "How weird to see this on Oprah."
Nu var det inte på Oprah vi såg Bambuser men likväl att det användes som ett verktyg på ett självklart och funktionellt sätt av traditionella aktörer (OK vi har sett det många gånger tidigare - exempelvis när SVD sände från Nobelprisrapporteringen och krashade servrarna). Hursomehelst - just igår i ljuset av den här ReadWriteWeb-artikeln blev det för mig så självklart som en 3-års milestone, något som 99% av alla startups bara kan drömma om. Inte helt olikt när Kevin Spacey förklarade för Letterman hur Twitter funkar.

fredag 24 juli 2009

Marknadsföringsmodeller under uppdatering 2/2

Igår avfärdade vi ju den traditionella marketing-funneln till förmån för en mer komplex socialmedia-modell. Lite på samma tema kan man säga att en annan artikel är: It finally happened: marketshare is dead and it has been replaced by value share som jag snappade upp via ett tweet från Paula. Denna artikel vill lyfta fram vinstandelen som ett företag har av industris totala vinster som ett mer relevant mått än marknadsandelen.

Grundcaset är telekombranschen - enligt statistik från Deutsche Bank (se bilden t.v.) har Nokia visserligen 39% marknadsandel men ännu mer imponerande 60% vinstandel av mobilindustrin - dvs 60% av alla vinstkronor i mobiltelefonbranshcen går till Nokias aktieägare. Vidare är också RIM (Blackberry) och Apple lysande exempel med totalt tre procent av marknaden men totalt 35% av vinsterna. En slutsats man kan dra av bilden samt även från artikeln i WSJ - på samma tema är alltså att marknadsandel, eller för den delen försäljning och vinst inte nödvändigtvis går hand i hand.

Naturligtvis borde det här vara mer relevant i en stabil bransch än en tillväxt-dito där man hoppas på att visa vinst längre fram. Det är naturligtvis också skitsvårt att som Deutsche Bank tabulera totala vinsterna i en industri. Ytterligare en invändning för oss är att en entreprenör ju bygger företag i tillväxtfasen som kanske inte kommer visa någon vinst att tala om på flera år - det är först efter han har gjort exit. (det är därför sänkt bolagsskatt gynnar redan etablerade *host host*)

Men kan ändå försöka använda tänket och applicera ett value share-perspektiv på sin verksamhet - vad ger det här mig i slutändan - bottom line. Jagar du marknadsandelar för sakens skull eller jagar du vinster? I linjär optimering med ekonomiska minimerings/maximeringsproblem där man exempelvis ska räkna ut om man ska tillverka Vara A eller Vara B utifrån en viss maskinkapacitet är nyckeln att välja det alternativ som ger högst täckningsbidrag per enhet av den trånga sektionen. Dvs... hur utnyttjar vi maskinen bäst. Gör det du också?

Ofta är den begränsande faktor vår egen tid och då kan klassiskt 80-20-tänk vara bra. På ett personligt managementperspektiv kan man försöka fokusera på de 20% av allt man gör som egentligen är viktigast. Ofta tycker jag problemet är att man gör tvärtom. Om man har en sak som går bra och fem som går dåligt brukar man försöka lägga energi på dom andra för att det ska bli bättre, men varför inte tvärtom. FOKUS, FOKUS, FOKUS!

Ifall du är marknadsförare eller driver webb-projekt på internet - kan man då väcka dig mitt i natten och fråga vilka besökare eller sökord som har högst värde för dig? Istället för att yvas över vilka ord som din hemsida rankar högst på, eller att du ligger före din konkurrent på google på en viss term borde man istället ha stenkoll på var i trappan av commerical intent de orden eller en viss trafikkanalen motsvarar och vad det genomsnittliga värdet sen är i varukorgen för dig.

Nu svävar jag ut lite för mycket, men grundtanken alltså - nästa gång nån slentrianmässigt säger att det där företaget har 40% marknadsandel - fråga då hur stor del av vinsten i industrin dom har. Marknadandelen är ett verktyg (wiki-artikel om BCG-matrisen) nog så viktigt för att nå dit men nog så viktig men till syvene och sist är det en hög med pengar som ska bli en större hög och samtigt gärna även skapa mening för människor. Bli alltså en Apple som kränger ett mindre antal telefoner men med de högsta marginalerna till teknikälskare och bloggläsande twittrare. (som paradoxalt nog är de som aldrig betalat för nåt annat på nätet he he...)

Nu ska jag ägna mig åt mina 20%!

torsdag 23 juli 2009

Marknadsföringsmodeller under uppdatering 1/2

Radioprogrammet Hassan hade ju i en sketch en intervju med "killen som uppfann uttrycket att gå vilse i stereo-djungeln" (nu på Spotify). Det är ju ett skämt, men utom tvivel står ju ändå att alla klichéer, teorier och liknelser som vi slänger oss med till vardags måste ha kommit till genom någon speciell person. Efter suttit i skolbänken vet vi att en modell är någonting som "egentligen inte stämmer, men som ändå är användbart". :) För att vara nyttiga måste de appliceras i ett sammanhang samt beror på vilka antagande vi gör.

Den här bloggposten kommer att vara den första av två där vi kikar på två teoretiska modeller som kanske behöver förnyas. Dessutom kommer jag ta mig vatten över huvudet och försöka bidra med några egna tolkningar vad detta betyder i ett Internet-sammanhang. Vi börjar med hur vi fattar köpbeslut:

I senaste McKinsey Quarterly finns en artikel som vill begrava paradigmet "marketing funnel". Den traditionella bilden (till vänster) är att vi börjar med ett urval av märken när vi ska köpa något, sen efter att ha kikat närmare beskär alternativen och köper ett. Sedan om vi är riktigt nöjda kan bli bli återkommande kunder. Processen är linjär och tratt-formad och en inte alltför avlägsen släkting till denna tycker jag är AIDA-modellen (atttention -interest - desire - action).

McKinseys Marketing Practices har nu noterat att våra beteenden har ändrats på grund av Internet och consumer empowerment. Om du ska komma ihåg en sak i den här bloggposten så är det en sak:

Det viktigaste som är nytt är hur vi istället för att smalna av vårt consideration set av möjliga varumärken istället genom active evaluation expanderar detsamma utifrån egen research, ibland utifrån en helt tom mängd alternativ.


Efter en trigger expanderar vi oss ut med egen research och vänners rekommendationer som livbojar för att sedan köpa och ibland återkomma. Lojaliteten blir då passiv eller aktiv: Vid passiv lojalitet överväger vi andra märken men håller kvar tills en negativ trigger får oss att byta. Totalt kallar dom hela ovanstående processen för the consumer decision journey.

- - -

Kommentaren blir att det här ju egentligen är vad vi vetat länge. Intressant ändå att auktoriteten McKinsey uttrycker det så tydligt samt beskriver det i en vetenskaplig studie med 20 000 konsumenter i fokus-grupper. Tycker ni den här modellen var självklart, banal och att McKinsey är värda en gäspning? I kommentarna på sköna kommunikationsbyrån We Are Socials blog är det många som uttrycker sig i såna termer - så i så fall är är inte ensamma. Men om du själv är social media-knarkare borde du släppa taget om revolvern och istället glädjas över att många old-school-institutioner säkert kommer lyssna på de här orden från den auktoritet som konsultbyrån ändå är. Det borde innebära att dina kunskaper på sikt blir mer efterfrågade...

Vi mottar varje dag (fyll i valfri siffra) antal reklambudskap och på Internet pratar man numera om banner blindness - hur vi helt enkelt inte ser reklamen. Varför ska vi bry oss innan? För marknadsförare är det svårt, för att inte säga omöjligt att nå fram i noiset av alla kommersiella budskap. Hursomhelst - att vårt consideration set ökas när vi ska genomföra själva köpet borde betyda att random CPM-annonsering utan satt i rätt kontext inte har framtiden för sig - speciellt ifall initial awareness kanske inte ens är nödvändig. Bara att du finns där när jag letar - må det så vara sökmotoroptimering och sökannonsering, prisjämförelser och att man uppmuntrar användargenererade produktinfo. Spendera energi och pengar på att få mig att utvärdera dig.

Istället för att bombardera med reklambudskap vill jag att du finns där när jag behöver en hjälpande hand. Om du är smart vet du när jag är som mest mottaglig och lägger krutet just då. Skicka inte spam till mig utan anställ istället en extra supportkille som svarar på MINA mail så efterköpsupplevelsen blir stark. Jag berättar mer än gärna för mina vänner om märken och varor som betyder något för mig. Se till att betyda något. Artikeln skiljer på aktiv och passiv lojalitet. Den passiva är att jag egentligen skulle kunna köpa något annat nästa gång - men är lojal sålänge inte mitt ursprungliga val suger. Det är så lite som krävs egentligen för att inte suga, slarva inte bort det.

Till sist - generellt har funnel-modeller har stora styrkor i sin enkelhet. Den låter oss modellera exempelvis konverteringen och bortfallet i en webb-butik och är konceptellt begriplig. Matematiken blir oceaner gånger svårare med den nya modellen och närmar sig kaosteori. men så är väl vi människor - ganska komplexa. En annan reflektion är att modellen ganska begränsat talar om mig som en konsument - men det är bara en av de hattar vi bär... eller? Imorgon ska vi kika på varför begreppet marknadsandelar är överskattat. Innan dess - här en en kul video sålänge som jag hittade på PR/WoM-byrån We are Socials blogg som spinner vidare på ämnet ovan. Med den kommer alla bitar falla på plats:

måndag 20 juli 2009

Bibliska proportioner

Gud talar med Moses.

Det krävs en kombination av präst-son och sökmotor/google-intresserad för att riktigt kunna finna rätt liknelse denna dag, som inte kommer bli ihågkommen som jubileumet av månlandningen, utan ögonblicket då Matt Cutts kommenterade på en svensk blogg samt skrev till Ted. :)

Jag hör inte till de som tycker Googles agerande är konstigt (denna nya anonyma SEO-bloggen Black Teacher utvecklar några av argumenten) - men hoppas ändå att det löser sig för sajterna.

lördag 18 juli 2009

Techcrunch vs Twitter - en sammanställning

Detta har hänt (när du låg i hängmattan eller var på grillfest):

Techcrunch
har sen tidigare sagt att deras uppgift inte är att skriva grejer på pressreleaser utan att "break big stories". Först hörde teknikbloggen att någon har hackat interna dokuement på Twitter: Twitter's @ev confirms hacker targeted personal accounts. Så vad gör man sen man lite senare får ett mail med en zip-fil med 310 interna dokument? In our inbox - hundreds of confidential twitter documents.

Källan är "Hacker Croll" som har lurat sig in i två på en Twitter-anställd samt grundaren Evan Williams frus google-konton (svaga länken - password recovery-tekniker) och då har kunnat spara ner och ta screenshots av Google-docs, spreadsheets och annat innehållande anställningskontrakt, grundarnas kalendrar, scheman för intervjuer, telefonloggar, alarminställningar, finansiella forecast, mötesanteckningar från samtal med partners och uppköpskandidater.

Detta har han sen enligt uppgift skickat runt till olika bloggar och mediekanaler (däribland Mashable). Efter åtta timmars tänkande, redaktionsmöten, samtal med advokater samt även diskussion med Twitter kommer Techcrunch och Mike Arrington (examen från Stanford Law School) fram till ett beslut (Our reactions to your reactions on the Twitter Confidential post) - man ska publicera.

We publish confidential information almost every day on TechCrunch. This is stuff that is also “stolen,” usually leaked by an employee or someone else close to the company, and the company is very much opposed to its publication. In the past we’ve received comments that this is unethical. And it certainly was unethical, or at least illegal or tortious, for the person who gave us the information and violated confidentiality and/or nondisclosure agreements. But on our end, it’s simply news.
Biz Stone på Twitter svarar och bekräftar att intrånget har genomförts och Evan Williams twittrar följande:


Sen publiceras alltså delar av dokumenten som inte direkt rör personliga saker men som ändå är nog så privata. Twitter's Internal Strategy Laid Bare: "To be the Pulse of the Planet" och Twitter's Financial Forecast Shows First Revenue in Q3 - 1Bn Users in 2013 samt Final Tweet - the Twitter Reality TV Show Pitch.

Ev verkrar ju inte hålla med om att publiceringen var godkänd "We have been given the green light by Twitter to post this information. What? By Whom? That is not our understanding " vara bullshit. Förmodligen har dom ändå gjort nåt form av dealande i bakgrunden om vad som absolut inte får släppas eller likande mot att Twitter ger nån form av vagt minigodkännande mot för framtida mutal dependencies.

Oh la la... Kommentarerna från läsare haglar. Någon kallar det ett "epic fail" och uttrycker besvikelse över TC, andra tackar, läser strategibitarna och affärsplanen och tycker imponerat att det "sheds light on what a succesful albeit not monetary yet startup is experiencing", andra skrattar åt siffran en miljard twittrare, några raderar TechCrunch från sin rss-läsare. Några tror att allt är ett PR-stunt :O

Nu återstår att se vilka konsekvenser det här får. Kalifornien där båda parter håller till har lagar mot hantera företagsinformation - misaappropriation of trade secrets där detta skulle kunna få konsekvenser. Känns som att saker ligger och puttrar och att det kommer hända något i början av veckan... (ifall allt inte enligt ovan redan är clearat).

The Guardian skriver om det - och lyfter upp en kommentar som jämför det här med när The Telegraph orsakade jordbävning i brittiska parlamentet genom att publicera parlamentledamöters utgiftsrapporter med motiveringen "public interest". Där ska man skilja på public interest i betydelsen "något som ligger i vårt intresse att få veta", vilket skulle rättfärdiga The Telegraph - och "att allmänheten är intresserad" vilket snarare handlar om snaskhistorier och paparazi-bilder.

Jag skulle vilja veta ifall TechCrunch har betalat för informationen - något som inte verkar ha kommit fram i den här soppan ännu. Som bloggen SEO-Optimiser skriver: "Michael Arrington complained a while ago that he was spat on by a stranger. I wouldn’t be surprised if more strangers start spitting at him now."

Jag tycker att publiceringen är fel, att det kommer slå tillbaks på Techcrunch på sikt samt säkert även skadar Twitter på olika sätt. Nu valde man att inte publicera exempelvis listan på seniora positioner man intervjuar till (med folk som fortfarande har höga poster på andra företag) eller visa all finansiell data, men det här påverkar förmodligen relationerna till tredje part för företaget en hel del. Om en vecka kommer uppståndelsen ha lagt sig och Techcrunch rusar vidare mot nästa story, men effekterna och konsekvenserna av det här beslutet kvarstår. :(
  • Den som önskar han vore en fluga på väggen i styrelserummet har denna vecka även fått sitt lystmäte på andra sätt - tidigare i samma veva publicerade TC ett internt MySpace-memo från CEO Owen van Natta som har kommit helt i skymundan i uppståndelsen ovan.
  • Oftast klockrena The Guardian gjorde (innan det här hände) en intervu med Biz Stone: del1, del2, del3, del4.
Update söndag: TC skriver mer om bakgrunden: The Anatomy of the Twitter Attack där det i detalj går att läsa hur attacken gick till.

torsdag 16 juli 2009

Diverse torsdagslänkar

När andra i sommartider tar bloggsemester försöker jag hålla fanan uppe - i alla fall nödtorftigt. Idag är det ju torsdag, så vad passar då bättre än några torsdagslänkar? Här är några saker som har fått mig att höja på solglasögonen eller sätta svalkande drycken i halsen:
  • I så fall kanske du behöver en logga och Tomas designar varje dag en logga gratis med en film/TV-twist. Generöst och kul! Skicka in önskemål som tweet.
  • Listan som Joakim länkade till med snygga iphoneappar kostade mig just 17 dollar :) (Nåja.. kanske kan motivera det eftersom jag nu på nätterna nu sitter och försöker ta mig i kragen och skriva den där sista uppsatsen på Handels. Ämnet har just att göra med pricelasticitet i Appstore mm. Tipsa gärna ifall ni har bra länkar på statistik och annan matnyttig info.)

fredag 10 juli 2009

Nya tider - mer om Spotify


Henrik Torstensson länkade nyligen till Spotify-grundarens Daniels Eks twitter som har temat budskapet (man kanske inte kan tala om tema i nåt på 140 bokstäver he he) att man ska "over-execute" när det gäller produkten och fokusera på revenues senare så länge man har funding. Spotify fick fina priser i TechCrunch-tävlingen.

Intäkterna då? The Register skrev för en tid sen intressant data om Spotifyanvändare intäkter och premiummedlemskap, där annonsintäkterna per user var £0.14 under maj eller totalt £82k.

Utifrån artikelns data gör vi några på-baksidan-av-en-servett-beräkningar och får att 1,6% av brittiska nya Spotifymedlemmar under maj (170k) signade upp som premiummedlemmar, eller totalt 3,4% totalt i landet sen starten.

Detta skulle enligt artiklen tyda på fallande intresse för premium, vilket känns orättivst. Snarare borde man se på den snabba tillväxt tjänsten har fått under året. Även om siffrorna stämmer blir måste man då se till vilka kanaler man använt för denna tillväxt och ifall dessa har ändrats.

Och sen var det funding:. IDG och Affärsvärlden skriver nu om Spotifys nya runda som ska ske till värderingen 2,5 mdr kronor. Går detta i låset blir det en tredubbling sen i oktober - vilket Gunnar tror blir svårt att få igenom ifall man utgår från att investerarna vill 5-10-dubbla satsad deg. (Dock så skulle det väl räcka finfint med en dubbling på kortare sikt.)

  • Update: Dr Spinn tipsar om Carl Bildts inlägg: Grattis Spotify. Jag är inte förvånad över att vår teknikvänliga utrikesminister är med så i tiden. Minnesgoda bloggläsare kanske kommer ihåg hur Bildt en gång i tiden skickade det första emailet till ett annat statsöverhuvud när han skrev till Bill Clinton, ständigt var uppkopplad nere i Jugoslavien och har bloggat längre än de flesta.

måndag 6 juli 2009

21 Piratebay-bakgrunder vi minns

Det sägs att fildelningsprotokoll tar upp mer än hälften av Internets trafikmängd. När man då har en sajt på en sån världsscen tycker jag det är skön stajl att ibland använda det utrymmet till att nå ut med en del roliga, medvetna eller viktiga budskap... eller vad sägs om uppställningen i presentationen ovan?
  • Seså! Prenumerera på den här bloggen nu också så får du sågott som dagliga nyheter till din läsare. :) Klicka!

torsdag 2 juli 2009

Diverse torsdagslänkar

Att droppa rena länkar kanske har spelat ut sin roll dessa dagar då det regnar såna på twitter - både hos mig och andra. Nåväl... här kommer några:

  • Hursomhelst... den efterlängtade boken har släppts. Råkar vara nästan samma pris på Hedengrenska (Sveriges bästa slash dyraste bokhandel) så plocka den där istället rakt över disk för att kunna läsa den i parken direkt.

onsdag 1 juli 2009

Bonden och fröet

Att jobba med projekt på Internet kan ibland vara frustrerande för en tävlingsinriktad person. OK, tacksamt nog är det ett av få ställen med verkligt samband mellan insats och resultat. Dessutom väldigt metrics-drivet. Ändå kan det ibland kännas att man jobbar och sliter med kodning, optimering och marknadsföring till synes utan direkta resultat eftersom det alltid finns en förskjutning i tiden mellan A och B. Så en dag när man minst anar det smäller det till och nåt händer. Bibeln skriver om liknelsen med bonden som sådde frön:

"Och han sade: »Så är det med Guds rike, som när en man sår säd i jorden; och han sover, och han vaknar, och nätter och dagar gå, och säden skjuter upp och växer i höjden, han vet själv icke huru. Av sig själv bär jorden frukt, först strå och sedan ax, och omsider finnes fullbildat vete i axet. När så frukten är mogen, låter han strax lien gå, ty skördetiden är då inne.» //Markus 4:26-29
Ett frö är en idé till någonting stort. Släpp fram din idé och plantera. Grekiskan har ett ord för det här "av sig själv" - automaté. Vad vi ska göra är alltså att så frön och sen vänta. Lita på att saker händer. Fortsätta vattna och tro. Snart är det skördetid. Jag tror - jag tror på Internet... :)

 
Clicky Web Analytics