Jag lyssnar mkt på hiphop och svensk sådan har länge lidit av halvdana försäljningssiffor där 30 000 sålda är en stor succé. När målgruppen är så liten, ifall man inte går alltför medströms - så gäller det verkligen att bygga en relation med sina lyssnare i en verklighet där 1000 nerladdade ex kan vara en stor andel av den förväntade försäljningen. Det här ska inte bli någon lång post men här är några snabba exempel. Först bakgrunden:
- Erik Starck tipsade om hur Robin Williams tjänade 5 ggr mer på sin deal med Sony Ericsson än han fick från skivbolaget.
- Via Per Gudmundson hittade jag sköna youtube-klippet från 1979 om hur diskoteken dödar dansbanden (mkt roligt) - samma rop på förbud som vindar idag...
Finns såklart massa exempel på marknadsföring och nya affärsmodeller - Nästan alla artister har MySpacesidor, egna hemsidor eller hänger på forumet Whoa. Eye n'I har jobbat som programledare på MTV och Timbuktu driver sen länge sköna P3 Hiphop. Petter hade exempelvis ett samarbete med Tele2/Parlino.
Vore ju dumt att prata om nätet som någonting nytt these days och en lansering av en skiva görs självklart online också. Ibland blir det också enda kanalen - Många mixtejp och liknande släpps direkt på nätet och när klassiska skivbutiker som Recordnet på St Eriksgatan lägger ner så vet vi orsaken. Här är några andra dagsaktuella eller utstickande exempel vi kan lyfta fram:
Paragon släppte för nån vecka sen sin efterlängtade skiva Glöd. Under hela arbetet har han bloggat, visat youtube-klipp från studion och även lagt upp snippets på materialet. På ett exemplariskt sätt har förväntningar byggts upp och när skivan sen släpps gör han det lätt att skaffa skivan, antingen genom nätbutiker eller för direkt nerladdning.
Tom P från Fjärde Världen - aka Max Peezay ville inte vara med i åtalatet om fildelning rapporterade IDG och SVD tidigare. Han lackade alltså på att åklagaren hade med hans skiva som bevismaterial mot de anklagade. "En hårdför linje med fängelse och skyhöga böter leder inte till någon långsiktig lösning. Jag vill inte vara med och sätta någon i fängelse, säger han till tidningen." Åklagarsidan var nu tvungna att dra ner skadeståndskravet med 120 000. :)
Advance Patrol släppte sitt senaste album "Enligt AP" gratis för nerladdning direkt på hemsidan i höstas. Oväntat grepp - och kanske en trist termometer på hur lite skivor egentligen säljer dessa dagar och att man hellre jobbar med andra bitar i värdekedjan (spelningar mm).
Ken Ring har nog bäst av alla använt nätet - under dagarna utan skivkontrakt byggde han sin sida Barabazz till kärnan för att bygga sin fanbase. Via daglig bloggning, ett forum för intresserade, gratislåtar som släpps då och då och nya skivor som laddas ner via sms-betalningar som ger pengar direkt utan mellanled - kan inte bli mkt mer gräsrot än så... Här recension förresten från Hultsfred.
OK, musik ska man lyssna på och inte prata om... Här kommer några Spotifylänkar (hoppas killarna får lite pengar på nåt sätt av någon för det här):
Edit - Nix... så blev det inte >>> hittade varken Paragons - "Glöd", Chords underbara "Things We Do for Things" (svd), Looptroop Rockers "Good Things", eller Kens "Äntligen hemma" på Spotify! Märkligt, kan det vara för jag är utomlands nu? Vi får nog använda våra Ipods ett tag till ändå...
Ah ja... lyssna på den här sålänge: spotify:album:5wJJlNHzNJ0EsDbwTUvWkl
(Förresten - Henrik Torstensson bäddar in Spotifys presentation från förra veckans Facebook Garage)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar