torsdag 22 maj 2008

QR-koder till envar

Uppmärksamma läsare av den här bloggen har kanske sett hur jag nere till höger har en så kallad QR-kod med min mailadress. Kort beskrivet är QR en tvådimensionell streck-kod som kan innehålla upp till 4296 alfanumeriska characters och som enkelt kan läsas av med, exempelvis kameran i en mobil - innehåller texten en länk öppnas den direkt i webbläsaren! I B2B-applikationer används de på många ställen - scanning av paket mm inom logistik - men konsumentapplikationer har släpat - iaf i vår del av världen. Mest KTH-nördar motsvarande som jag som lattjat med det.

Det beror kanske på hårdvaran? - I Asien, företrädelsevis Japan och Sydkorea finns de sedan länge med mobiler med inbyggda läsare. 80 mn telefoner i världen har detta system inbyggt - varav 75% i Japan och QR finns därför på många ställen: reklamaffisher, matbutiken etc. Men a qui bono - till vems nytta? Jo det blir ett sätt att koppla samman fysiska världen med ett mobilt internet.

  • Exempelvis om man bläddrar i en tidning och ser en reseannons så kan den ha en QR-tagg. Om man swischar över med kameran så kan man då tas direkt till resebolagets sajt och kan boka (förslagsvis med en särskild rabatt.)
  • På baksidan av visitkort är de extra nyttiga där kontaktuppgifterna synkas direkt!
  • Coolaste måste ändå vara när man hänger upp 12m höga banderoller med en QR på sidan av fastigheter. När man läser av med sin mobil när man kör förbi kommer man då till fastighetsbolaget sajt för uthyrning. :)
Hursomhelst - idag har i London City A.M., en gratistidning med inriktning mot finans, lanserat QR-taggar som ett sätt att interagera med läsarna. (Se bild t.v. - tidningen jämte min ehh... tidningsanka) När man exempelvis sitter på bussen och har läst klart scannar man då framsidan eller sidan 19 och länkas till mobilsajten med som har flöden för senaste "Corporate News" och "Breaking Market News". City A.M. och utger sig vara den första dagstidningen som använder det här till fullo. Undersöker man det lite ser vi dock att både Welt Kompakt i Tyskland och La Gazetta Dello Sport i Italien använder systemet i sin tidning men vad vet jag... Det hela bygger på att man installerar läsaren i-nigma (gå till www.i-nigma.com)

Det hela verkar som en stor satsning - egentligen borde det gå lika bra att publicera en liten länk till sin mobilsajt. Dock så minskar nog QR-taggar tröskeln att faktiskt gå in på sidan så oerhört mkt - plus att det är lite coolt så att man gör det därför. Vidare borde potentialen för djuplänkning öka dramatiskt.

Vilken tidning ska bli först att införa det här i Sverige? Finns det redan månne...? Vilka borde pusha det hårdast? Kanske operatörerna i samarbete med en mobiltillverkare? Kan annars rekommendera schweiziska Kaywa där man kan experimentera med tekniken och installera java-appen på sin mobil. (Testa tex läsa av dagens länk här t vänster.)

Förresten - såg vi inte i Stockholm
nån guerilla-marknadsföringskampanj förra hösten med QR- klistermärken på lyktstolar? Nån som kommer ihåg vilken startup det var?

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics