lördag 25 juli 2009

Six Milestones - SVD/Försvaret och Bambuser

Igår var största nyheten i min värld inte nåt på webben utan hur svenska soldater nere i Afghanistan hamnat i sju timmars eldstrid i "vårt bortglömda krig" och eftersom jag har kompisar därnere så följde jag rapporteringen noggrant. Nu till lördagens spaning: När Svenska Dagbladet på eftermiddagen strömmade försvarsmaktens presskonferens via Bambuser kände jag ungefär samma "ahaaaa" som beskrivs i den här artikeln från i juni i ReadWriteWeb - Six Milestons for an Insanely Great Webservice om de olika stadier som en webbtjänst går genom:

  • 30 seconds: "I get it."
  • 3 minutes: "I've used it and still get it, and it has not annoyed me yet."
  • 3 days: "I find this really useful or fun."
  • 3 weeks: "I am raving about this to other people."
  • 3 months: "I couldn't imagine not having this, and I'm boring my friends telling them about it."
  • 3 years: "How weird to see this on Oprah."
Nu var det inte på Oprah vi såg Bambuser men likväl att det användes som ett verktyg på ett självklart och funktionellt sätt av traditionella aktörer (OK vi har sett det många gånger tidigare - exempelvis när SVD sände från Nobelprisrapporteringen och krashade servrarna). Hursomehelst - just igår i ljuset av den här ReadWriteWeb-artikeln blev det för mig så självklart som en 3-års milestone, något som 99% av alla startups bara kan drömma om. Inte helt olikt när Kevin Spacey förklarade för Letterman hur Twitter funkar.

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics