fredag 18 januari 2008

Martin Spanar på: Spotify!














Det finns den del tjänster eller produkter som man testar för att dom är häftiga och ahh "nya" men som egentligen man inte gillar någe värst. Second Life skulle vara en sån för mig. Joost var initialt för mig ingen wow-upplevelse heller, kanske pga den snåla utbudet första tiden samt min hårdvara som gav en del problem. (Där har det dock vuxit)

Sen finns det andra som är helt känns helt som kärlek från första ögonkastet - revolutionerande och genialiska. Därför måste jag nu slå ett slag för Stockholms-Luxemburgska Spotify som jag har fått beta-testa sen förra året och som ger samma kickar som när man använde Napster första gången eller DC för den delen.

Många kanske redan vet vad Spotify är, men för andra kan man kanske sammanfatta tjänsten (i stängd beta) som ett program man laddar ner. Det blir då som ett svart iTunes där man i realtid strömmar musik helt gratis från Spotifys gigantiska källare eller liknande... :) En annan beskrivning skulle vara ett Google + Winamp kopplat till en skivsamling modell Sveriges Radios skivarkiv.

På Spotifly söker man millisekund-snabbt på den artist man vill lyssna på och väljer sen album och låt. Galet bra. Andra funktioner är spellistor, sökhistoria, och "radio-station" där man väljer decennium och genre och sen får en spellista framslumpad där man kan steppa mellan låtar. Information om artister, skivomslag mm är extra körsbär (se nedan).
















Coolt är också sättet man åt andra kan länka till låtar på både genom browsern och direkt: *Lyssnar just nu på* http://open.spotify.com/track/25QdzJiavk9LSV0owewIF5 "Jean Grae - hater anthem"
eller spotify:track:25QdzJiavk9LSV0owewIF5

En sak som naturligtvis alltid skulle kunna vara bättre är urvalet eller databasen av låtar. Det är djupt redan idag men det finns naturligtvis grader av det... jag gillar bland annat hiphop och svensk sådan finns det mer av än man kan tro men inte uttömmande. Ju mer desto bättre är väl parollen när allt annat funkar så bra. Har inte sett några siffror om hur många låtar de har.

På det gamla vanliga sättet att lyssna musik har jag en dator med en extern hårrdisk plus en del direkt på datorn. Jag är en stor konsument och gillar att upptäcka nytt. Lyssnar kanske 4 timmar per dag och har en spellista på 240gb med ändå ganska gallrad musik [disclaimer: allting köpt förstås]. Att ladda in låtlistan tar lite lång tid ibland och ska man ha med allt mellan olika arbetsplatser tar hårddisken plats. Nu har jag inte längre detta problem. Min mp3-samling lider också av att samplingsfrekvensen på vissa album är för låg, något som märks mer ju bättre hörlurar man har. Spotifys ljud är i denna aspekt bättre. Vissa p2p-tjänster eller andra strömmande saker man använder kan ibland söla ner kontorsnätverk på ett jobbigt sätt. Nåt sånt har jag inte märkt med Spotify.

MEN, det finns ju inga gratisluncher brukar man säga... [eller? Se detta mitt inlägg, haka på Chris Andersons nya projekt eller läs detta] - så hur funkar då Spotify? Om jag har förstått saken rätt håller dom nu på och sluter distributionsavtal med olika skivbolag och clearar distributionsrätterna. Betalar dom per stream? Vad är affärsmodellen på sikt? (hemsidan ger vid handen om att man experimenterar med annonsmodeller)

Fixar dom allt och lanserar sen publikt så är jag övertygad om att det här kommer att bli precis hur stort som helst! Det bygger jag på användarupplevelsen (världen vid ens fingertoppar) och det behov tjänsten uppfyller så bra! Ser man på hemsidan hittar man en skön tone of voice och ett gäng bakom som verkar ha kul ihop vilket förstås hjälper till.

Ibland hör man folk fråga sig vad alla nya snabbare nätverk egentligen ska vara till för. Med Spotify har vi svaret, för om några år kommer en inte obetydlig andel av Internets trafik bestå av Spotify-paket är min spaning... :)

Tänk er förresten Spotify i mobilen.... :O

(Nej tyvärr jag har inga invites att skicka)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra och intressant inlägg. Upplever också applikationen och tekniken som väldigt välgjord, men kan inte låta bli att undra om inte musiklyssnandet har kommit att bli en betydligt mer mobil företeelse än vad Spotify tillåter? Som det är nu är tjänsten fantastisk när man sitter vid sin dator, men på resan/promenaden/gymmet är det filerna vilka man kan flytta till flashmedia som åter kommer i bruk. Har ingen som helst insyn i projektet, och förutsätter att det är en aspekt de säkerligen har svar på. Ska bli mycket spännande att följa utvecklingen!

Anonym sa...

Jag måste bajsa no comments här

 
Clicky Web Analytics