Minnesgoda läsare har förmodligen noterat en av mina käpphästar, olika typer av tvådimensionella streckkoder, exempelvis bloggposten QR-koder till envar eller hur Ford Ka förra året lanserade en cool kampanj där taggade klistermärken gör att man kan intereagera med sin mobil för att se 3D-modeller av bilar.
Idag skriver Niclas Bergman hur Mini (Ett engelskt märke ägt av BMW) har lanserat en liknande kampanj i Tyskland där baksidan av en biltidning kan hållas upp mot web-camen på datorn för att 3D-bilar ska framträda. Kampanjen verkar nästintill identisk Fords... En idé i tiden, samma byrå eller steal with pride? Ifall man inte behöver installera något plugin skulle jag säga att det ändå är snäppet bättre för användaren. Dock inte nödvändigtvis vassare i varumärkesbyggande: Fords klistermärken var utplacerade i coola stadsdelar och hela kampanjen handlade om att upptäcka staden.
En annan grej jag såg på stan härom dan är hur marknadsföringen för det nya datorspelet Killzone2 använder koder för interaktion med förbipasserande. Då rör det sig om koder liknande Aftobladets experiment Tagga med Beetaggs. Affischen finns i tre olika versioner runtom på stan och ifall man lyckas hitta alla tre kan man vinna spelet. (Som en ledtråd står den här på bilderna på Birger Jarlsgatan).
Nåja... Nu är det här inte raket-ingenjörs-grejer men passar in i sammanhanger. Att koderna har blivit en naturlig del i reklam såhär, som en länk mellan offline och online kanske tyder på viss mogenhet i marknaden. En vanlig kod, ifall den inte innehåller 3d-effekter som ovan - augmented reality, är inte längre än wow-grej som de första guerilla-kampanjerna vi såg som är bärande i sig, utan en accepterad, naturlig teknik. Kanske därför läge för mig att tygla min entusiasm och skriva mindre om det här :)
lördag 21 februari 2009
Koder: Mini härmar Ford
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
http://www.wordle.net/gallery/wrdl/570582/Martin_spanar
Skicka en kommentar