söndag 14 december 2008

Street art i Shortage, Ford Ka & mobilkoder

När jag startade den här bloggen hade jag ambitionen att skriva om någonting helt annat på söndagar... kultur, böcker.. ja vad som helst. Nu var ett tag sen sånt blev av... men idag ska jag försöka. Ni som läser dessa rader, inte via RSS utan i webbläsaren, ser att det finns en så kallad QR-kod till höger på bloggen med min mailadress. Då och då händer det att jag får epost till den från folk som testar att använda den. När det inträffade idag - och det från Japan :O måste jag skriva en liten uppföljare om en cool grej jag gjorde förra helgen som har lite med koder att göra:

Även om Stockholms Internet-nätverkande är riktigt kul och givande och givit mig goda vänner är kanske Londons är snäppet vassare... Inte minst då det ganska ofta händer att medvetna företag som vill bygga relationer gör riktade insatser mot bloggare och bjuder in till skoj grejer... något som jag inte riktigt sett så mkt av här, annat än utskick av press-releaser.

Förra helgen var temat Street Art när Ford skulle återlansera sin konceptmodell Ka för ungdomar. Ni som känner mig IRL vet hur jag ofta tar fram mobilkameran för att ta kort på saker, och en sak som jag nästan samlar på är coola bilder på street-art. Därför var jag lättövertalad när ett social-media-företag (Sandrine mitt på bilden) bjöd in till en guidning runt Old Street för att upptäcka gatukonst och visa den nya kampanjen.

Jag, Darling och en grupp andra intresserade bloggare, däribland Mario, drog på mössa och halsduk och hängde på i en rundtur under två kalla timmar. Jag gillar den här typen av spontan kultur för att konstnären i fråga har tagit sig vissa friheter och begår en risk genom att göra det, samtidigt som resultatet många gånger gillas av allmänheten. Här ovan ser ni en av många mosaiker med Space Invader-motiv gjorda av en okänd fransman som invaderat London under tre besök och gjort ett antal fina avtryck i stadsbilden.

För mig är Street Art någonting skilt från grafitti, och nischerna har vissa klara skott emellan sig, kanske för att de tävlar om samma utrymme. Själv tycker jag det här är mkt snyggare. Det handlar om ambitiösa installationer som skapas på natten av anonyma personer, som kan få legendstatus i kretsarna.. exempelvis Banksy från Bristol. I vissa fall övergår personerna till att bli offentliga och ställer ut på galleri... i andra fall förblir de okända...

Kopplingen till Ford-bilen var att den lanseras Pan-europeiskt under temat Find it och den här två-timmarsturen handlade om att upptäcka saker i sin stad. I kampanjen, framtagen av We are Social, som har jobbat med Skype mfl, har det placerats ut speciella stickers runtom i Europa (se bilen t.v.) som har QR-liknande koder på sig. Håller man sin mobitelefons kamera mot stickern syns då Fordbilarnas olika modeller i ens skärm på ett coolt 3D-modellering.

Man kan sen vrida kameran i olika vinklar och snurra på bilden - zooma in genom att föra kameran närmare. Skönt sätt att koppla samman den fysiska och digitala världen! Man måste dock ladda ner ett program till mobilen för att det ska funka. På det hel taget var det ett roligt event och ett bra exempel på varumärkesbyggande som jag tror vi kommer att få se mer av.

Jag tog också många fina foton, men dessa ska jag inte visa nu, får räcka med dessa smakprov!

1 kommentar:

Martin sa...

Tack för kommentaren Paula...

Men är inte Aftonbladets spännande ändå? Bara lite...? :)

Presentationen du länkade till ska bli min helgtittning! OK inte julhelgstittning, men helgenförejulhelgen.

 
Clicky Web Analytics