söndag 28 december 2008

Hur man överlever julen

Jag har tagit några dagars välbehövligt lov med familjen, men riktigt ledigt blir det inte då det spelas olika spel riktigt mycket. Konkurrens stimulerar och eftersom tävlingsinstinkterna ligger högt hos oss alla måste man snäppa upp sig för att ha en chans. Detta, mycket allvarliga blogginlägg, är därför tillägnat olika strategier och sätt att tillskansa sig en edge i tillfällen där uppmärksamheten kanske annars är splittrad mot saker som knäck, mandariner samt Alladin-askar.

  • Fyra i Rad: Om du inte behärskar termer som udda och jämna hot, samt vet hur man "kontrollerar Zugswang" kan följande pdf, en magisteruppsats från Holland med AI-heuristiker ge dig en bra start.
  • För Othello öppnar verkligen en terminologi på plats upp synen för olika spelsätt. X- och C-rutorna, vikten av att minimera sina gränsområden, hur man slår in kilar på obalanserade kanter och gillrar fällor - ja här är följande dokument ovärderligt. (Har kommit att segla upp som mitt favoritspel på senare tid.)
  • Men men... det som plockar mest pluspoäng i vår familj är att ro hem ett parti på Alfapet. Min brorsa har svart bälte efter frekvent spel på nätsajten Betapet där han är rätt hyfsat rankad. För att ha en chans runt bordet måste följaktligen inte bara kunna en massa konstiga småord, samt snitta 25-30 poäng per utläggning (vilket ofta innebär att man i princip alltid lägger i flera dimensioner samtidigt). Man måste även tänka på sitt "brick management", bli av med dubbletter (avtagande marginalnytta på I:n och A:n), eftersträva balans mellan vokaler och konsonanter, tänka defensivt genom att inte skapa lägen åt fienden samt spara på vanliga ord-slut som -era för att öka chanserna till att "rulla" - 7 bokstäver samtidigt, vilket som bekant ger 50 bonuspoäng. :) (Wikipedia utvecklar)
  • FUSK i ovanstående spel: Nu tänker jag inte på det oskyldiga fenomenet att förstrött leta lite i ordlistan som man har vid bordet för idéer (som ska fungera som kontroll-organ under tvister ifall ett ord finns) utan något värre, it-relaterat. Nämligen det helt förkastliga att i smyg använda iPhonen för att använda Mac/Linux-kärnans rättstavningsordfil tillsammans med "grep"-kommandot i terminalen för att generera förslag för nya ord. Exempel:
    Hugin:~ Hugin$ grep "^p.t$" /usr/Share/dict/Words
    pat
    pet
    pit
    pot
    pst
    put
    Hugin:~ Hugin$ _
    Här listar grep-kommandot alla ord på tre bokstäver som börjar på p, har en valfri bokstav i mitten och slutar på t. (^ anger att det är första bokstaven och $ sista. Exemplet på engelska... går att läsa in en svensk ordfil) Men nää, så viktigt är det faktiskt inte att vinna... :)
  • Förresten: Tänk vilken gemensam ansträngning som sker i stugorna när man spelar ett parti Alfapet. - Hjärnor som under två timmar sliter med att lägga ihop bokstäver i extrem ordning, ett arbete som sen därefter direkt slängs bort. Bonusaffärsidé:
  1. Samla in slutförda Alfapet-partier. (förslagsvis redan i digital form).
  2. Ta dessa 15x15-bokstavsmatriser och låt några som extraknäck generera ledtrådar till orden.
  3. Nu har du crowdsourcade korsord och ordflätor producerade nästan gratis!
  4. Multiplicera med antalet dagstidningar man kan sälja in det till - skalbarhet till månen!
Från Vinterland, god fortsättning!

- - -

Tillägg:
Johan Rhodin utvecklade som respons på ovanstående Risk-spelets sidor på en av sina bloggar. Tack Johan! Annars vet vi ju att han har sin huvudsakliga blogg här: http://rhodin.wordpress.com där han (även om det var ett tag sen) skriver från ett internationellt perspektiv som Linköpings-civilingenjörsstudent med entreprenörsskapsintresse på utbyte i Karl den Stores huvudstad Aachen i Tyskand.

- - -

Vilka spel gillar du och har du tips på hur vi ska slå våra lillebrorsor? Posta kommentarer och länkar! Seså, bums! :)

3 kommentarer:

Johan Rhodin sa...

Hej vad kul med din julpost! I vår släkt spelar vi RISK väldigt intensivt. (http://en.wikipedia.org/wiki/Risk_(game)).
Efter 10 år av spelande har vi utvecklat ett internt snack där vi delar upp spelet i olika faser (några exempel):
*Pre-game. Här har vi utdelningen av trupper (kallat "deployment of troops"), "Mission inspection and adaption" -anpassningen av utsättningen till uppdrag samt kontinentserövringar, alternativt Capital-placement (vid huvudstadsrisk)
*Beginning game/Early Game. De första turerna och kontinentssäkringarna
*Mid-Game. Börjar när förste spelar löser in 3 RISK-kort och får sin stora trupp-boost.
*End-Game. 1/3 av spelarna utslagna.
Det känns nästan som en konstart.

Till min stora glädje hittade jag ett paper, via wikipedia, som simulerar RISK mha markovkedjor, perfekt när man läser stokastiska processer över julen! http://www.rose-hulman.edu/mathjournal/archives/2002/vol3-n2/paper3/v3n2-3pd.pdf

Martin sa...

Klockers Johan! Risk är ett spel som inte finns i vår ägo, men minns tävlingskastandet från kompisar samt min kusins Atari-version nån gång på 90-talet.

En annan sak som jag inte ens ville blanda in nu är Schack som man kan prata hur mkt som helst om :)

Laddar ner din Risk-pdf och återkommer kanske!

Martin sa...

PS lycka till med stokatiska processerna. Ifall det är en tenta brukar de flesta klara sig, åtminstone när man upphöjt övergångsmatrisen med chansen att man klarar sig till oändligheten. :)

 
Clicky Web Analytics