onsdag 17 december 2008

TechCrunch säger njet till embargon

Idag läste vi hur en arg (?) :) Mike Harrington på TechCrunch säger nej till embargon.

Finns för mkt startups och för mkt bloggar. Attention economy. Kanske nödvändigt move som borde göra Techcrunchs roll starkare... Kaxigt på ett eventuellt tvetydigt sätt.

Embargo
är alltså när PR-firmor eller kommunikationsansvariga på startups skickar material men säger att man inte får skriva om det hela förrän efter ett visst klockslag eller datum. Egentligen win-win:

  • En webbtjänst vill nå ut och då är det bra att man kan samordna det med många källor som kan släppa bomben samtidigt.
  • En skribent på exempelvis TC får mer tid att förbereda sig, skriva något på releasen där de med research kan åstadkomma nåt som kan sägas uppnå verkshöjd, istf bara citera utskicket. Dock inte säkert att de blir unika med nyheten.
För att sprida budskapet om en nyhet och nå ut i mediebruset blir sändlistorna för stora och nya PR-firmor har kanske jobbat med andra metoder än de traditionella långsiktiga. Med en svag "länk" nånstans i kedjan kan en snorblog då inte motstå frestelsen att vara först, utan publicerar. När någon i ledet av bloggar eller tidningar bryter embargot, om bara så för nån timme innan, faller halva vitsen med andra att skriva. Man är inte längre först. Dessutom får "skurksajten" första vågen av inlänkar och trafik. Detta får inga större konsekvenser för denna part i sammanhanget, och situationen som liknar ett tragedy of the commons-problem har blivit allt vanligare.

Man har nu alltså på pin kiv meddelat att man inte ställer upp på embargon, nä snarare ämnar bryta dem direkt... och PR-folk antas hädanefter veta detta. Smart eller högmod? (som enligt ordstävet går före fall...) Det kommunicerade motiveringen för TechCrunch är alltså den ökade konkurrensen av alternativa källor att nå ut på, samt desperationen däri att synas bland för startups och bloggare, Men generellt.. oaktat om det stämmer eller inte, låter det som ett medvetet strategiskt move för att stärka sin egen makt.

Rätta mig om jag har fel...visst har floran av parallella kanaler blivit stor, men det ligger på mer än ett sätt i TechCrunchs intresse att avsändaren tydligare väljer ut sin målgrupp. Istället för bcc:a till "undisclosed recipients" låta relationsbyggande och personlig kontakt åter hamna på agendan. Uppmärksamheten aggregeras återigen mot de stora.

Exclusives
kommer att bli vanligare, dvs ensamrätt till en nyhet, där den bloggen eller tidningen naturligtvis väljs med omtanke. Kör man inte exclusives blir det samtida utskick som gäller. Men återigen.. då konkurrerar man ju enbart med speed.... och inte redaktionell kvalitet som, vid sidan av räckvidd borde vara de seriösas främsta ess i kortärmen. Ändå tycker TechCrunch att det är värt dagens steg. Vidare kommer det eventuellt att rensa ut en del taktiker bland PR-folk att bli mindre spammiga, även om det knappast är huvudskälet till det här (TC-posten hade en liten rörig inledning därvidlag). Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig... Vad sägs om följande replikskiften - pärlor bland de många kommentarerna... :)
hn galt - December 17th, 2008 at 11:47 am PST

An eye for an eye, leaves the whole world blind.

- - -
reply

yeah well i’m tired of being the only blind person around.

- - - - - -

Mike -

What do you consider a “polite pitch” and how are we suppossed to build relationships with you if you won’t talk to us?

Thanks,
Curious PR person

go away.

reply

:) :) :)

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics