tisdag 3 februari 2009

Din plats i SERP-en

I veckans tryckta Resumé kan vi läsa helsida på debatten: "Bloggare kan förstöra ditt varumärke för alltid" - författat av Nikke Lindqvist (texten finns även på hans blogg Nikke Index).

Det som ni säkert har vetat och sett under 2008 som UPS, FRA, Hewal presenteras pedagogiskt och motiverbart på första parkett för PR-folk och reklamare som verkligen behöver få det inpräntat:

"Företagen måste bli mer socialt kompetenta. ha en högre förhandlingsvilja gentemot enskilda kunder och i slutändan vara beredda att göra en snabb pudel. (...) Vill du minimera riskerna vid en eventuell kris tar över sökresultaten för lång tid framöver är en bra start att släppa fixeringen vid de högsta platserna och istället kolla bottennoteringarna med jämna mellanrum för att fånga upp eventuella kriser innan de blir just kriser."
En kommentar till det är att för en sån omvärldsbevakning borde även Nikkes projekt på 24hourbc härförleden, den coola tjänsten Brandstalking vara bra - omvärldsbevakning på mikrobloggar.

En annan kommentar är hur sökmotorer accelererande kommer lyftas in på strategisk nivå på många ställen. Idag verkar SEO för ofta vara något som görs efter det att en sajt har byggts, i för hög utsträckning hanteras av externa resurser samt ibland för kortsiktigt.

Det kommer istället bli en naturlig roll även på offline-företag som en länk mellan tekniska team, marknadsförare, ledningsgruppen, branding etc. Man kan tänka sig situationer som "Ska vårt företag försöka ranka högt på revision och redovisning - "det kan ju uppfattas som tråkigt" och inte hippt som vi vill vara när vi ska rekrytera studenter.

Ser man sen hur mycket som hänt bara senaste decenniet så har du svaret varför jag tycker det här är ruggigt intressant.

Förresten - på frågan hur företagen ska bli mer sociala skrev vi ju förra veckan om mikrobloggsspam och företag som addar en och nämnde Bisonblogs erfarenheter. Fredrik är väl bland annat boxare, och idag går JesperOnlinePR upp i clinch, för nåt annat kan man väl inte kalla det här. *hämtar popcorn* :)

1 kommentar:

Jesper Åström sa...

Tja... :) jag ser nog mig själv som uträknad innan diskussionen ens har börjat... kanske lekte lite väl mycket med orden i första stycket.. men tyckte det var viktigt att lyfta fram en annan syn på frågan...

 
Clicky Web Analytics