onsdag 14 januari 2009

Whopper Sacrifice

I London har jag gått på kanske hälften (exempelvis här, här eller här) av de månatliga Facebook Developer Garagen (FB-grupp) som har arrangerats. Inte för att jag är någon kodare, men för att det har varit ett ställe att träffa roligt folk och få idéer och koll på vad som händer.

Ibland är det svårt att få till det bra och i gränssnittet där ny teknik ska möta storföretag finns det alltid utrymme för överdrivet missionerande och ridande på buzz-words. Minns en kille som visade statistik på en app som hans firma sålt in till ett billion-dollar-företag. Vi såg en användar-statistik-kurva som började på 40 och gick gick ner till under 5. "By the way, these are not thousand users." :) Kostnad för kunden - £100k. Stor humor men med en allvarlig underton där man kanske inser hur mycket pengar som slösas på mode-nycker som säljs in.

Om det kanske bara är 1 på 1000 som tar fart är det ibland en mer vinnande strategi att fokusera på advertising i apps eller runtomkring på sociala nätverk ifall man inte lyckas integrera sin tjänst på ett klokt och värdeskapande sätt. (Några som använder Facebook-mediet för marknadsföring är ju svenska casino-utmanaren-med-ett-samvete Mr Green, som även använder Peder-fucka aldrig med Fogis-Greven till guerrilla-filmer.)

Låt oss nu fokusera på ett exempel där man verkligen lyckats med det som alla vill åstadkomma - uppmärksamhet och viralitet: Whopper Sacrifice, (bilden ovan) blev förra veckan en skön snackis som på några dagar avslutat 233 000 vänskapsband :) tills idag bloggen Inside Faceboook skriver hur Facebook har stängt ner ner applikationen. (eventuellt tillfälligt, enligt uppgift måste en del privacy issues fixas.) Givetvis har detta varit med i beräkningarna och nu kommer Burger King bara få mer uppmärksamhet. Sajten tillika FB-appen lanserades för nån vecka sen och tag-linen tillika alliterationen (nja) "Sacrifice 10 Friends on Facebook For a Free Whopper" sammanfattar grejen. Man installerade en enkel FB-app och när man sen har raderat 10 kompisar får man en kupong som utprintad ger en gratis hamburgare på Burger King. Spännande, roligt, förbjudet.

Dessutom underbar sensmoral. I en tid av inflation där antalet "vänner" spränger Dunbar-talet och räknas i hundratal är en grillad hamburgare guldmyntfoten som består. Lysande Sickan! Ifall en Whopper kostar 44 kr betyder det att en polare är värd under femman... Vad kommer härnäst? Offra 50 FB-vänner för en gratis Ipod Nano? :) Påminner förresten lite om en del Iphone-appar som blir bortplockade i Appstoren olika skäl, exempelvis min sen-läsning-favorit Iphone-ficklampan som med hela skärmen starkt men drar för mkt batteri för att godkännas.

Har ni exempel på era favvo-kampanjer som är värda att ha med i skolboken? Skriv en kommentar!

UPDATE:
TechCrunch har nu skrivit om det.

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics