Apropå nätverksevent som OpenCoffee i Sthlm som hölls idag tänkte jag skriva några rader om mina intryck från en grej igår kväll. Då hölls det 11:e Facebook Dev Garage i London. Det är ett återkommande event som sponsras av Sun Microsystems (fria lokaler + gratis bira & pizza) men som arrangeras av Toby och en engagerad klick av FB-appkodare. Det är kul att se hur det månatliga evenemanget vuxit och blivit riktigt välorganiserat och besökt.
Toby Beresford berättade om senaste F8-mässan med 800 kodare i San Fransisco på temat "Give users the power to share". Alla som sprang runt på mässan i ljusblå Facebook-tröjor var typ 22 så Facebook ÄR ett ungt företag. Kvällens största leenden kom när han berättade hur han förgäves försökt få ett kort på sig själv och Mark Zuckerberg, men till slut kunde visa ett med hans syster iaf... :)
Först lite mer om plattformen. Av de 100 miljoner användare som Facebook har, är det ca 30 miljoner som nu använder det nya utseendet. Det som var nytt för mig var att resten av de 70 miljonerna kommer att pushas ut till den nya "this week". Utseendet på de nya annonserna.. där de ligger i högermarginalen istället för till vänster är utprovat efter ögonrörelse-studier, där scrollbaren till höger naturligt blir magneten. Smart. Vidare var det demande av Facebook Connect (API mot tredjeparts-webbsidor - Techcrunch.) samt genomgång av nya sätt man som programmerare kan se statistik om sin app, samt tillåta vem som installerar den.
Schweiziska Doodle - mötesplaneraren där du synkar din lediga studer med dina polare var där och demade sin nya FB-app. På vanliga sajten har de två miljoner medlemmar per månad och nu ska dessa få prova versionen på Facebook. En vecka sen lanseringen hade de 2537 användare. Igår fick de pris för månadens applikation.
Först lite mer om plattformen. Av de 100 miljoner användare som Facebook har, är det ca 30 miljoner som nu använder det nya utseendet. Det som var nytt för mig var att resten av de 70 miljonerna kommer att pushas ut till den nya "this week". Utseendet på de nya annonserna.. där de ligger i högermarginalen istället för till vänster är utprovat efter ögonrörelse-studier, där scrollbaren till höger naturligt blir magneten. Smart. Vidare var det demande av Facebook Connect (API mot tredjeparts-webbsidor - Techcrunch.) samt genomgång av nya sätt man som programmerare kan se statistik om sin app, samt tillåta vem som installerar den.
Schweiziska Doodle - mötesplaneraren där du synkar din lediga studer med dina polare var där och demade sin nya FB-app. På vanliga sajten har de två miljoner medlemmar per månad och nu ska dessa få prova versionen på Facebook. En vecka sen lanseringen hade de 2537 användare. Igår fick de pris för månadens applikation.
Chris Thorpe från Myspace ville berätta kort om varför alla i rummet borde programmera för hans platform istället Fish where the fish are... :) MySpace API är mindre spammigt och mer reglerat på ett sunt sätt.
LBi var där och pratade högt och brett hur de sålde in idén att bygga FB-apps till vanliga företag som en del i deras reklambudget. Det verkade vara mycket missionerande och ridande på buzz-words när de fick sina kontrakt till överpriser. Exempel på det senare fick vi se när han visade statistik från en app de hade gjort från ett stort billion-dollar-företag. Vi såg en statistik-kurva som började på 40 och gick gick ner till under 5. These are not thousand users, btw. Kostnad... £100k. :D Stor humor och en skön presentation men med en allvarlig underton där man kanske inser hur mycket pengar som slösas på mode-nycker som säljs in. "Vi måste komma ihåg att det bara är 1 på 1000 som tar fart"... därför är det en mer vinnande strategi att fokusera på advertising i apps", var en annan slutsats. Med detta var manegen, medvetet eller omedvete,t krattad för nästa företag:
Adknowledge var där i egenskap av annons-platform inriktad på att sälja reklam på sociala nätverk inuti en FB-app. John Cole visade ett case hur CTR-en konstant hade höjts genom att optimisera efter ålder och intressen...(man lär sig att den ger bäst effekt på tjejer 18-21 år), OK, självklarheter kanske men det intressanta var även hur de spindlar på den sociala grafen, dvs visar annonser för de bästa personernas kompisar. Fördelen för ett företag att annonsera i applikationer istället för direkt på FB Social Ads är att kontextet applikationerna är i är mer spikat eftersom de har egna sidor - man slipper visa sin reklam för ett kontantkort bredvid exempelvis en kontroversiell FB-profil . Dessutom kan annonserna integreras på ett mer naturligt sätt i applikationen, t.ex. bredvid spel eller något annat som slår an rätt CTR-ton. Hela applikationen kan också vara från den kommersiella budbäraren - vi fick se exempel från Tesco och Världsnaturfonden. Sammanfattningsvis fick jag intrycket att framgången i annonsering på FB ligger i djup integration med materialet, tänka demografiskt samt till viss mån studera musrörelser och eye-tracking.
Till sist pratade Maximilian Niederhofer - en ruskigt bright kille från VC-firman Atlas Venture, men det tror jag att jag ska skriva mer om imorgon. Nu tid för annat! :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar