- Hovmästarn, det ligger ett svartvit foto i min soppa!
- Ja, det är den nya flugan.
Ni vet när man loggar in på Facebook och i newsfeedet ser vilka av en polare som bytt kort. När 4 av 10 härom veckan hos mig hade bytt till dom där bilderna med skumma roliga frisyrer insåg jag att nåt var på gång. I hörnet på kortet finns urlen yearbookyourself.com - en rolig tjänst som gått från noll till masspridning på några veckor - och kurvan pekar bara uppåt!
Igår skrev Johan Siwers på sin blogg om hur man inte ska ta Alexa-statistik på så stort allvar. Det må vara sant... men man kan iaf få ett hum om trender. Här eller på bilden t.v. ser vi hur sajten ploppat upp från ingenstans och nu enligt statistiken ligger på nivåer av dn.se - ändå tror jag vi bara sett början. När man laddar upp sin bild på sajten får man se en "Yearbook" över sig själv från de senaste decennierna och framåt med frisyrer och utseenden samtidigt som man lyssnar till tidsenlig musik. Bilderna går sen att exportera och föra in till sin blogg eller sociala nätverk. Förmodligen får tjänsten en del referral-klick till sina sponsorer också, som visas som textlänkar när man bläddrar sig fram genom flashboken.
Jag tycker det här är ett sånt underbart exempel på hur snabbt någonting kan spridas i vår nutid. Den sociala grafen blir mediumet för den idé som lyckas tilltala våra hjärtan och multiplicerar det snabbt med 1000, med miljoner, med miljarder. Vi kan i exemplet Yearbookyourself identifiera några tumregler som nog kan sägas vara allmänt giltiga för viral marknadsföring:
- Det är något folk tycker skänker glädje och har nytta av.
- Viraliteten finns naturligt inneboende i användandet av tjänsten - man vill entusiastiskt visa sina bilder för andra.
- Det är gratis - inga trösklar för spridning.
- Produkten replikerar sig själv - urlen finns i kortet och den virala faktorn blir större än 1.
Trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar