onsdag 25 juni 2008

Google AdPlanner

Officiella Google Adwords-bloggen berättade igår om nya verktyget som ska hjälpa till vid planeringen av Adwords-kampanjer. Man kan söka på demografiska grupper och sajter som ens målgrupp gillar och sen så föreslås och visas statistik för sajter som denna målgrupp antas besöka, både såna som är med i annonsnätverket och andra. Dessutom visas pageviews, unika besökare och country reach för olika geografiska områden.

Den här skräddarsömningen i demografiska grupper (ex 14% av sajtens besökare är i åldern 18-24 år) bjuder på funktioner som liknar exempelvis Facebook Social Ads (skrev det här innan jul) och gör tjänsten mer sofistikerad. Sen tidigare kan man ju exempelvis kan söka på hästar och sen se häst-relevanta webbsidor. Har ansökt om ett konto men har inte fått svar.

Intressant var datan kommer ifrån.... En del som bör läsa igenom användaravtalen i sina konton lite noggrannare kanske? Sen en tid kan man ju exempelvis benchmarka sina Google Analytics-värden mot branschstandarder mot att man anonymt delar med sig av sin data. Föreligger samband?

Den associativa funktionaliteten finns även sen en tid på Google Trends för Webbsidor där man inte bara kan se trender för webbsidor utan även vilka andra sidor dess besökare gillar.

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics