tisdag 24 juni 2008

Martin Spanar på: SIS-index

Länge har KIA-index som drivs av Sveriges Annonsörer, varit det svenska standardverktyget för att mäta och rapportera trafik till webbsidor. KIA kräver dock att man betalar en avgift till KIA samt till någon av de fem godkända mätverktygen (mer om det på Dagens Media) Numera stöds även Google Analytics berättar Webbsnack.

SIS-index (Svensk Internetstatistik) är gratisalternativet som har funnits ett par, tre månader som bygger på Google Analytics och är helt gratis. Efter att ha registrerat sig schemalägger man i sitt Analytics en exportering av datan och sen hamnar ens sajts statistik på veckouppdateringen som visar unika besökare, sidvisningar,

SIS-index har 253 sidor indexerade. Av de som har anslutit sig finns såväl stora välkända sajter som Lunarstorm, Resedagboken, Sweclockers små sajter som "Familjen Tranberg" och andra sajter med tio-talet eller till och med färre antal besökare per vecka. Det senare är väl SIS-index både svaghet och styrka.

Funderar lite på varför man nödvändigtvis vill synas utåt med sin trafikdata. Har hört flera historier om sajter som snarare gör det direkt motsatta där man installerar script för att blocka webbläsare med Alexa-toolbars etc. Nåja. Man kan naturligtvis inse värdet av en plattform för att på ett standardiserat och vedertaget sätt kommunicera sin trafikdata gentemot annonsörer, media och finansmarknaden.

  • SIS bjussar även på lite generell statistik - exempelvis kom förra veckan 26,1% av sajternas besökare från sökmotorer, 20,4% från referrals och 53,5% från direct traffic.
  • Jämför KIA med SIS för se skillnaden på sidor. Kanske hör till sakens natur att man bara väljer en av tjänsterna men har svårt att hitta dubbelnoterade för att se ifall siffrorna är lika.

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics