tisdag 3 juni 2008

Visdomsord från en vän

Efter diplomeringen på KTH i veckan, en rolig grej som pga formaliteter blivit ett par år förskjuten, satt jag i frack med min vapendragare över ett glas calvados och såg tillbaks på vägen som stundtals både varit lång och krokig.

- Martin, jag har insett att det hade gått snabbare ifall vi hade pluggat för femma på varje kurs, istället för att bara försökt klara av dom som vi gjort med vissa.
Nu har vi visst båda högsta betyg i en del ämnen, men med så många andra bollar i luften och sidoprojekt har dom kurser med omtentor för oss varit säkert det dubbla. Detta förmodligen för att vi inte siktade tillräckligt högt. Jag fick en aha-upplevelse över min väns insikt och tror det kan appliceras på mycket.

Återigen poängen - den tid det tar att göra någonting riktigt bra, är inte nödvändigtvis längre än den tid det tar att göra det hafsigt, tillräckligt bra, glida förbi lägsta-nivån. Genom att lägga ribban högt sparar man alltså tid totalt. Dessutom, det som är värt att göras, är värt att göras ordentligt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så sant!
Jag siktade på att få godkänt i varje kurs, vilket gjorde att jag ibland hamnade precis över gränsen och ibland precis under, vilket gjorde att jag vid dom tillfällena behövde göra en/flera omtentor.
Eftersom jag hade sluppit alla omtentor hade jag, om jag pluggat för högsta betyg i alla kurser, endast behövt göra varje tenta en gång och därmed behövt plugga mycket mindre!

 
Clicky Web Analytics