tisdag 18 december 2007

Facebook Ads

Nu har den nya varianten på Facebook Social Ads som ersatte Flyers varit igång en dryg månad. Kanon eller kalkon? Jag har själv experimenterat lite och här är några kommentarer:

BRA:

  • Möjligheten att välja målgrupp är grym... Fotbollsintresserade killar i Toronto mellan 18-25 år... *bam* 12 140 pers på ett bräde, varsågod!
  • CPC-nivåerna (om man nu väljer det istället för CPM) kan ofta tryckas ner till kanske halva priset jämfört med exempelvis en AdWords-kampanj.
  • Vänder man på tratten blir Facebook, inte ett sätt att nå ut till en viss målgrupp, utan tvärtom sättet för effektivt hitta/definiera densamma. Konkurrensen på Internet är stor och känner man på sig att man saknar en unique selling point kan allmän marknadsföring kännas som elda för kråkorna. Varför inte lägga en inledande matta av kampanjer i olika åldrar/demografi/etc. Genom att se var klickfrekvensen blir störst har man en snabb realtidstermometer för vidare mediesatsningar, strategier och kan köra aikido istället för hårt mot hårt. Där är också Facebook Polls intressanta.
BRA INTE:
  • Hela gränssnittet känns ihopkastat och ofärdigt. Det går exempelvis inte att ändra en annons utseende efter att den är skapad. Stöd för konstiga tecken (läs UTF-8) saknas.
  • I längden kommer nog många vilja ha stöd för att tracka conversions på sina klick. Rapporteringen kan alltså bli bättre.
  • Max-dagsbudgeten på inledningsvis $50 som ett konto har är förmodligen begränsande för många seriösa satsningar.
  • Ett företag som vill ta över världen borde kanske tänka på att världen har tidszoner. Att vänta på supportmail tills när San Fransisco vaknar blir ineffektivt.
Nu precis verkar det ha kört ihop sig lite. Sen i helgen har klicken slutat komma för en del och "suggested bid" från Facebook har plötsligt tredubblats. Här är en som känner samma sak.
Hi,

We are aware of the problem that you described and hope to
resolve it as soon as possible. Sorry for any inconvenience.
Let me know if you have any further questions.

Thanks for contacting Facebook
Verkar alltså inte som en tumåtdragning, en marginalisering av småannonsörer till förmån för partnerskapet med Microsoft utan nåt annat som strular... Vi får se. Sammanfattningsvis är Facebook något av spännande oprövad mark men inte utan problem, med till synes begränsad till låg kunskap i bloggosfären om hur allt fungerar . Som alla vet är det på såna ställen arbritragemöjligheter brukar uppstå. :)

--

Justin Smiths "Facebook Marketing Bible" från förra veckan är förresten ett läsvärt och ambitiöst bloginlägg med 24 tips om marknadsföring på Facebook.

--

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics