söndag 23 december 2007

Förändring

När jag var liten var Warsawapakten runt hörnet och man gick runt och var skraj för ett tredje världskrig. Idag gör mannen som representerade allt det osäkra reklam för Luis Vuitton (se exempelvis senaste The Economist). Marknadsekonomin vann. (även om svikna ideal alltid är lite sorgligt).

Sen dess har allt fortsatt förändras. Ipoden jag sitter och lyssnar på nu har några tusen gånger så stor hårddisk som PC:n jag skrev mitt första basic-program på och när vi snart skriver 2008 har det nog aldrig någonsin tidigare har det varit lättare för någon med ett budskap att nå ut. Eller påverka, förändra, tjäna pengar eller för den delen irritera.

Internet representerar för mig kärnan av allt det här. Nyheter strömmar in sekunder efter något hänt. Det rapporterats, kommenterats och begravts innan den ens hinner in i den tryckta tidningen. Vad som helst vid ens fingertoppar - möjligheter i koncentrat och detta till en hastighet som överstiger allt annat.

Visst har säkert min kompis rätt som säger att stålbranschen är skitspännande. Men det är på nätet saker händer för mig. Om 2008 bara blir hälften så händelserikt som året som gick kommer vi om ett år ha gått igenom ett par iterationer till av lappkast, utveckling och teknikhopp som vi idag inte hade en aning om. Det bästa sättet att förutspå framtiden är att själv försöka skapa den. Det är det vi gör just nu!

God Jul.

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics