torsdag 18 oktober 2007

Web2Summit (önskar jag vore där)

Såhär... att INTE rikta fokus mot San Fransisco just nu skulle vara som att stå och prata om hur viktigt det är med fluorsköljning mitt under ett brinnande världskrig. :) Så därför, without further ado:

Just nu, 17-19 oktober pågår alltså Web 2.0 Summit på ett hotell i San Fransisco för fjärde året av det som har varit en slags "Who's who" för internetföretag. Årets upplaga bjuder på en lista av speakers som inte går av för hackor. The Guardian rapporterar föredömligt... (se referatlänkarna):

Igår fick besökarna i San Fransisco se en Mark Zuckerberg på scen där han pratade om sociala grafer, berättade att finansieringen "i princip är klar". REFERAT.

How do you define the term social graph? "When we talk about the social graph, we're talking about the set of connections that everyone has. All we're trying to do is take the real connections people have in the world and map it out. Once we have an accurate model, we can expose those connections to applications. Those applications help people to share their information more effectively." (He's lapsing into preacher mode, I think he's well-practised at giving this little snippet to people)

"We're moving into a time where the cost of communication between individuals is decreasing all the time."

IDAG:

Steve Ballmer, som förra veckan träffade Handelshögskolestudenter stod nu och pratade om Microsofts strategi och framtid men även om Google, Facebook etc. Publiken fick sin beskärda del av skrikande... Popfly annonserades också. REFERAT.

Rupert Murdoch och Chris DeWolfe (MySpace). REFERAT. En analys kan vara att MySpace verkar se på sig själva som ett mer renodlat medieföretag medan Facebook betonar tekniken och till och med säger att de inte är ett medieföretag.
What's changing in the relationship between media companies and advertisers? Murdoch: "Traditional media is so fragmented - you buy 200 channels these days, not 3 networks. Nobody's able to deliver huge audiences any more, except very occasionally. It's changing all the time. A lot of money is going onto the internet and into search, but a lot of that comes from people who have never advertised in their lives before. We've got good relationships with nearly all of the top 100 advertisers, and they are with us in all media, both old and new."
DeWolfe continues by saying that "hyper targeting" - selling advertising spaces based on user behaviour - is working really well for them.

What do you make of Facebook? Murdoch: "It's pretty cool, but different to us. It's more of a utility, but we're more about connecting people with different cultures and interests, not just looking up friends." DeWolfe: "I agree with everything that Rupert said." Bdsh-tum!

Meg Whitman från eBay om bland annat Skype... Ett tungt citat: "Obviously we're disappointed by the writedown, but the price of inaction is far greater than the cost of making a mistake". REFERAT
Här är investmentbanken Morgan Stanleys 49-sidiga presentation om Internet och teknik:



Lennart, en svensk veteran i Silicon Valley, som alltid skriver intressanta saker rapporterar också om konferensen på sin blogg Det Progressiva USA.

Nån som vet var det finns filmer från eventet? *letar*

3 kommentarer:

Poppe sa...

Läste på Read/WriteWeb att det börja läggas ut videos från tillställningen
på blip.tv (http://web2summit.blip.tv/)

Henrik Ahlen sa...

Tack Poppe för tipset, nu kan jag se och höra Mary Meekers presentation av 48 powerpoint slides som ju också går att ladda ner.
2 reflektioner:
1. Varför är det fortfarande inte standard för alla seminarier att lägga ut video på föreläsarna som även innehåller deras bilder, och där man kan söka/hopp i deras presentation, se taggar etc.? Såna system har ju funnits länge. Men fortfarande måste vi oftast välja mellan video som denna, eller bara bilderna på t ex Slideshare.

2. Varför är det inte bannlyst på alla konferenser att visa Powerpoint-bilder med text-bullets? Kan ingen säga till en så uppsatt och smart kvinna som Mary att de inte fungerar?
Vad hände med alla interaktiva presentationer som gjordes på 90-talet? (av bl a mitt bolag Ahead Multimedia), har alla redan glömt hur engagerande och effektiva de var? Död åt Powerpoint!

Idépappan sa...

Jag var själv på konferensen och tyckte att den var toppen. Kan hålla med Henrik om bullet points och var faktiskt förvånad att det smög sig in en och annan rätt dåligt ppt. Men väldigt bra. VAd gäller Mary Meeker så gör ju hon en grej av detta också. Hon tycker år för år att hon får mindre och mindre tid och får speeda ordentligt. Därmed inte sagt att även det hon hade att säga hade kunnat sagts på ett annat sätt.

 
Clicky Web Analytics