söndag 14 oktober 2007

Säg inte att de inte försöker - Second Life och Podcasting på Handels

Handelshögskolan erbjuder nu till terminens andra period kursen Media Psychology and Media Development. Kursen handlar om psykologiska aspekter av kommunikaton och rollen av mediet i den processen. Intressant är genomslaget av nya medier, eller vad sägs om följande:

1) Assignment 1: Each student must participate in and contribute throughout the course to a course blog, and be active on SSE’s island in Second Life.

2) Assignment 2: The group shall carry out an experiment by which they shall study the impact of a certain (creative) medium in a communication process. The main question is: What role does the medium play in the process? What impact does it have on the result of it?

3) Assignment 3: The group shall develop a business or communication plan based on a new and interactive medium (or media product), such as Second Life, pod­cas­t­ing, etc. (may be based on or connected to assignment 2).

Nu kanske exempelvis inslagen av Second Life är frukten av vårens hype där ämnet var lika omskrivet som Facebook är nu. Med facit i hand kan vi kanske snarare säga modefluga än tekniskt genombrott. Eller? Att tendensen är hur man ska tjäna pengar och bygga affärsmodeller snarare än enbart få credd för att man som företag har etablerat sig där, är iaf ett sundhetstecken.

På flera medie-event där professionellt branschfolk och rådgivare lyssnar på "valfri guru" brukar föreläsaren fråga "Hur många härinne vet vad rss är för något" och liknande och då är det en skrämmande liten del som räcker upp handen.... senast nu Richard Gatarski på Ballmer-eventet. I ljuset av detta låter det kanon att Handelsstudenter ska bygga affärsmodeller och öppna ögonen lite. Ansvarig är Richard Wahlund som är Bonniers tillsatta medieprofessor. Nya grepp vad gäller finansiering, nya kurser och nya medier...

Second Life och nu Facebook har också fått vanliga människor på ett annat sätt än tidigare att bli medvetna om sociala medier. I vilken skepnad nästa stora grej kommer uppenbara sig i är oklart. För att bli bättre på kunna känna igen det, när man har det framför sig, är nog kurser som de här bra. För andra som inte går på Handels kan det här om något fungera som en termometer på dagsläget!

Här är pdf-presentationer från HHS Second Life-seminarium i somras.

2 kommentarer:

Richard Gatarski sa...

Martin,
Rickard Wahlund plockade tidigare i år in mig som gästföreläsare kursen (www.weconverse.com/2007/05/07/2007-05-22-hhs-om-sociala-medier) och även om jag inte kan ta åt mig av HHS satsningar på Second Life, så tror jag att en del av upplägget färgats av mina idéer.
Möjligen är http://giicod.pbwiki.com (Institutionen för Reklam och PR) ännu intressantare :-)

Martin sa...

Hej Richard, tack för kommentaren! Google Alerts eller? :) Wikikursen låter grym men personligen ska jag ut i verkligheten istället.

 
Clicky Web Analytics