fredag 20 juli 2007

Gartners Hype-graf

Marknadsundersökningsföretaget Gartner har just släppt sin senaste version av hype-cykeln. Idén är att varje produkt eller teknologi genom sitt liv går genom olika stadier där det först kommer en trigger, sen stor hype, efter det går luften ur innan produkten sen blir vardagsmat.

På bilden här ser vi några nyckelord konvergent telefoni, ultralätta devices, bärbara personalities, legal P2P peakar.

Vidare, IP-tv, videosamtal, och mobil-tv är på väg ner.


Listan verkar vara ganska snäv i tidsramen så att säga. Sen är jag inte helt 100 på vad det innebär att vara nere i svackan. Att nåt är "synbart" (y-axeln) borde betyda buzz, media etc. Men det är väl inte säkert att en produkt ens lyckas ta sig till det steget att den blir populär, uppmärksammad igen? Relevant här borde vara att kolla på Geoffry Moores berömda graf från Crossing the Chasm och de böckerna.


Då skulle jag säga att hypen i Gartners graf innebär kanske Moores första eller andra steg. Att komma upp ovanför vatten-ytan... det måste vara det som innebär att cross the chasm... att komma över den djupa avgrunden.... för så är det ändå, dom flesta produkter som lanseras varje år försvinner och blir aldrig den nya storsäljaren.

VAd tror ni?



Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics