måndag 16 juli 2007

Facebook IPO?

Rykten, rykten, rykten... men visst är såna kul? Mark Zuckerbergs skapelse Facebook från 2004 har väl på allvar fått brohuvud i Sverige. (iaf känns det som att det slog rejält i mina bekantskapskretsar under våren). Anledningen måste väl vara att sajten nu inte är lika mkt förknippad med de ursprungliga skolorna (ex Harvard). När jag reggade mig 2006 var det min Handelsmail som var nyckeln in. Då var det mest engelsmän bland mina kompisar som jag visste använde det. Nu är alla mer välkomna att regga sig och gör det.

Grundaren sägs redan ha tackat nej till ett offer på $1Bn från Yahoo... Google ska i förra oktober ha pratat om $2,4Bn (lite mer än deras $200 Mn i 2002) och räknar man med Facebooks interna värderingsmodell där profits år 2015 ska uppgå till ca $1Bn blir prislappen $8Bn... (galet). Användarantalet uppgår till 25 miljoner.

Nu kanske inte en direkt sale är modellen utan ett börsintro? Indicier:

  • Accel Partners, som gått in och slantat i Facebook tyckte nyligen att det var nödvändigt att berätta att Facebook skulle göra revenues på $100Mn detta år.
  • Facebook själva söker på sin sida en Stock Manager...
  • ...
He he... Nåja... I vilket fall, om ni inte redan är medlemmar, gå in och signa upp, lägg gärna till mig! Genialiskt är iaf deras första-sida när man loggar in där man får en överblick över vad alla ens kompisar har gjort. Tror att det kommer bli standard för alla communities framöver.

Sköna What's Next hade förresten i juni en podcastning där panelen (Fredrik Wass, Good Olds internetstrateg Björn Jeffery och Stardolls affärsutvecklare Henrik Torstensson) diskuterade Facebooks spridning i Sverige. Lyssna på den och många andra på deras sajt.

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics