måndag 19 januari 2009

Bra jobbat Electrolux

Nikolai, Simon och Disruptive skriver alla om 300-miljonersknappenUIE-bloggen, efter tips från Erik. Såna här grejer är ruggigt spännande och att ta konverteringar på allvar (dvs mäta, förbättra) är ett måste för varje seriös aktör. Men design måste inte handla om saker på nätet, det räcker att kika runt omkring sig. Härom dan gjorde jag ett roligt fynd i min tvättstuga, eller vad sägs om följande:


Electrolux verkar ha lyckats rationalisera bort alla knappar och reglage och istället, lite oväntat kanske ha infört ett "vitvarornas iPhone-hjul". Efter att ha provat använda det känns det hela mkt intuitivt, men jag bävar fortfarande för vad estniska tanten som har bott i huset sen 1946 tycker. Kan också hon intuitivt använda maskinen - ja då är det bra jobbat!

- - -

På KTH fick vi läsa Donald Normans härliga böcker om användardesign. Mycket läsvärda (även som underhållande läsning) är The Design of Everyday Things, och Things That Make Us Smart som öppnade upp mina ögon för begrepp som kunskap i världen vs kunskap i huvudet och fick mig och mina kompisar att gå runt och kommentera dörrhandtag och säga saker som "den här afforderar att man ska dra". Sen när jag pysslade mer med saker på nätet blev Don't Make Me Think av Steve Krug en bok som ofta återkom.

1 kommentar:

Carl-Johan Sveningsson sa...

Coolt, speciellt med killen på Disruptive Media Conference så börjar Electrolux faktiskt kännas som något av ett framtidsföretag!

 
Clicky Web Analytics