tisdag 4 november 2008

Transparens och viralt

Transparens är ett i de flesta sammanhang vackert ord som förknippas med den sociala webben. Googlar man på det rankar mycket riktigt många bloggar på serpens top10. Här utvecklade tidagare i år Mindpark mkt läsvärt begreppet. Vi förstår att det finns ett självändamål och fördelar i att genomlysa saker som då upplevs som ärliga och personliga med vissa baksidor. Även Good Old var transparenta men drog sen några slutsatser:

Most of the time being transparent is easy as you are only communicating the boring everyday life. But as soon as you actually get to the juicy stuff - well, that’s when you need to start thinking. What will my company gain from sharing this information? When I do, I often find that it ends up on the minus side after all. I wish it didn’t.
En tillägg kan vara att det i interaktionen med intressenter, kunder och läsare blir så att transparensen dukar ett smörgåsbord där det säkert blir lättare att få någon bit som väcker intresse. Som Niklas Zennström sade om entreprenörskap - (citerat fritt ur minnet) "Man måste kasta spagetti på väggen ibland, och se vilka som fastnar". Long-tail alltså - istället för bara visa ett par färdigpacketerade budskap kan mottagaren till viss del välja själv och djuplänka efter smak mot din egen genomlysta kontaktyta.

Några som från början tagit transparens till ett honnörsord är nya spelsajten MrGreen som i ett blogginlägg idag i samma tecken beskriver sin virala marknadsföringsplan. Rätt unikt tror jag att någon är så öppen med det och det är intressant läsning -inte minst bakgrunden och beskrivningen av varumärket.

OK, deras val att skriva om det här på sin blogg gjorde att mitt intresse öppnades, och att dom även fick en länk av mig,... men skulle dom även släppa det riktiga "juicy stuff" för att citara Björn ovan? Genomsnittlig revenue per user, cost per acquisition etc etc... Nä oftar stannar det vid en viss punkt. "We have a transparency project, mainly with this blog." Nåväl, låt oss ta det bästa ur det generösa inägget och se vad vi kan lära oss av det.

- - -

Ja, hur gör man egentligen för att lansera en sajt? Svårigheten med att ta någonting till marknad tycker jag många underskattar och execution här är lika viktigt som själva idén. Som tur är finns det iaf många bra och gratis hjälpmedel man kan använda. Här är några av dem: Online Media Monitoring: 26 free Social Media Tools. En del repetition - en del nytt.

Kan bara inte låta bli att klistra in den här bilden som avslutning med tanke på dagens amerikanska val. När vi snackar virala saker - vilken kraft finns det inte in en sån här bild! Affischerna i NewYork var hett villebråd och plockades ner direkt av samlare rapporterar den här tidningen. Let the issues be the issue lyder texten.

Ja, nu är det november alltså...

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics