onsdag 19 november 2008

Freemium Math - Stardoll - Stockholm

Finanskrisen ställer krav på att plus och minus ska gå ihop och för många sk Web 2.0-företag blir det kommande året nu upp till bevis avseende intäktsmodellerna. Chris Anderson som jag alltför många gånger har bloggat om här skrev en ganska läsvärd betraktelse härom veckan tycker jag: Freemium - what's the right conversion percentage? där vi får insikter andelen betalande användare på sajter som Flickr, Ning, Habbo, etc.

For the typical Web 2.0 company planning to use Freemium as its revenue model, my advice would be to set 5% as break-even, but balance the mix of free vs. paid features with the hopes of actually converting 10%.
Ett tillägg måste då vara vad man här kan se som en användare... någon som någon gång har använt tjänsten - eller som en procentandel på månatliga antalet besökarna. Grundar man sin affärsplan på det tidigare gör man sig själv en otjänst...

- - -

Senaste veckan har inneburit många förändringar - därav det uteblivna postandet. Nu är min bas för en tid framöver Stockholm där mitt mål är att göra klart de sista kurserna på Handelshögskolan för examen. Planen är också att göra det här till en vinter med mycket nätverkade så ifall du läser den här bloggen och vill träffas för en lunch, kaffe eller öl - skriv en rad vetja!

- - -

Härom dan var jag förresten på en spännande bookrelease där David Brain, Europachef på PR-giganten Edelman pratade om sin bok Crowd Surfing. Boken innehåller exempel över hur företag lyckas - eller misslyckas med att omfamna sociala medier med exempel från Dell, McDonalds etc. Det är ingen rocket science när jag bläddrar i den, men väl inspirerande. Man kanske också måste komma ihåg att den nog inte är skriver för dig och mig - utan kanske för beslutsfattare ute på PR-byråns kundföretag som säkert kan behöva mer än en spark i baken. Kanske kan skriva mer om det efter helgen.
- - -

Till sist... en rolig sak om Stardoll som ju tycks gå från klarhet till klarhet. Förra veckan fick sajten ett specialpris i InternetWorlds ranking och idag var det ett tvåsidigt reportage i tidningen Stockholm City. Det jag tänker på nu är det som NilsMyHeritage uppmärksammar på sin blogg: Någon på Stardoll har tänkt till och bilden till höger visar det hmm... djävulska mail dom skickar ut till sina unga användare. Vilken elvaårig tjej kan motstå att adoptera en hundvalp.... :) Tankarna går till Obamas lysande tacktal (där han lovar en hundvalp till sina döttrar), eller varför inte Nixons berömda Checkers-tal (wiki-länk) där han i TV pratade till folket (Youtube) hur han vägrade lämna tillbaks den hund han hade fått i gåva under kampanjandet.

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics