torsdag 31 juli 2008

Spotify testar reklam

Den inre kretsen av Spotify-användare får idag vara med om ett test med reklam - något som annars lyst med sin frånvaro. Dels är det olika banners som visas, men även ljud mellan låtarna (Hemköp och Glocalnet he he), Kommentarer på experimentet efterlyses i Jaiku-bubblan.

Har inte sett eller hör det själv tyvärr, men en kommentar är att kopplingen med ljud känns mer naturlig när vi ser vad det är tjänsten egentligen leverarar - musik. Dock så kommer ljudreklam som en kil mitt i upplevelsen mer eller mindre uppfattas negativt.

Ljud verkar ändå naturligare när man ser till motsatsen: När man använder Spotifys sköna spellistor, radiokanalerna, eller kopplar in stereon behöver man nödvändigtvis inte ens se programmet på länge - något som iaf förtar värdet av banners. Sitter man under en arbetsdag och jobbar med musiken i bakgrunden är det inte troligt att man har programmet maximerat. Här skriver Sophia på Spotify om experimentet. Tomas på UrbanLifestyle berättar om mailet han fick.

Spotify har också gjort en tävling - (spotify-url) där en playlist med klassiker som använts i reklamfilmer satts samman- en exemplifiering på hur reklam och musik ofta går hand i hand. Känner du igen vilka märken? - 5 invites utlovas till vinnaren.

Mer om vårt favvoprogram:


Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics