torsdag 3 juli 2008

Bokbranschen och nya kanaler

Bli klok, läs en bok heter det ju och på sommaren ska alla läsa det man inte hunnit med under året. Eller läsa... lyssna går ju också. Men generellt har väl bokbranschen kanske inte varit vassast i gemet på att använda ny teknik och verktyg och det är det som det här inlägget ska handla om.

Ljudböcker
var länge identiskt med att köpa 10-20 dyra runda plastbitar med ettor och nollor och tycktes vara för dyslektiker, blinda eller mormor motsv. - istället för något man drar ner digitalt och lyssnar på i bilen, hängmattan eller vid maskinen. När jag själv kikade på det för ett par, tre år sen såg jag en råddig DRM-karta, ett Bonniers som stod utanför samt E-lib som en spindel i nätet. Nu har det väl ändå hänt saker på flera sätt - för övrigt bjussar DN i sommar på några böcker helt fritt.

Vi köper även fysiska böcker som aldrig förr (bokmomsen slopades väl 2002 - hur mkt spelar det in ?) - men 4 av 5 titlar är förluster för förlagen och vinsterna ska göras på superhitsen. För affärerna som säljer desamma finns här konkurrens offline både hos matbutiker och mackar som ger lägre marginaler.

Handeln flyttar mot nätet - som själv vardandes storkonsument är bilden att det få butiker förutom i storstäderna som kan stå sig i jämförelse mot nätet. Åk till vilket annat land som helst och du finner butiker med känsla där inte utbudet enbart liknar det i kassan på Ica eller Statoil. OK, hårddraget men Longtail-utbudet när det gäller online är nog minst lika viktigt köpargument som priserna. Trots allt mer av försäljningen flyttat till nätet (40%?) sker marknadsföringen fortfarande ruggigt traditionellt.

"Det har varit stor brist på butiksmaterial till Internet hittills. Till butikerna skickas alla möjliga vepor och ställ; förlagen lägger en massa pengar på att marknadsföra böckerna där. Men till nätet skriver man bara någon konstig text, det känns som att de inte alls förstått kraften i internet, säger AdLibris VD Pär Svärdson. Efter att ha tittat på videon med Mankell blir man mycket mer sugen på att läsa boken än om man bara läser texten." >härifrån
Nu under våren har det hänt lite saker! Bonniers släppte sin sajt Bonniervideo som är
videoportalen där deras författare presenteras via Youtube-klipp. Sigge Eklund finns med bakom projektet. BokVideo är den liknande sajten som Bubblare ligger bakom och levererar den tekniska plattformen till. Skillnaden här är att att flera olika förlag kan publicera korta videoinslag där författare får presentera sina böcker och filmerna pushas sen ut på kanaler som Adlibris, Bokus, CDON, men även Bubblare och Youtube (som ovan). Där har även Henning Mankell videochattat. Hör Oskar Kalmaru här om Bonniers: "...vi valde att gå vidare utan dem".

(Apropå video - En som går i bräschen för att sprida budskapet generellt om video är förresten läsvärda Henrik på Alfa Bravo.)

Våra favoritsajter för att köpa böcker såsom Adlibris kanske har en del kvar att önska avseende presentationen av böckerna - så det här var väl på tiden och rätt skoj! På nätet får alla författare plats - till skillnad mot ett kulturprogram i TV som kanske snarare går på djupet en timme med bara en. Båda sajterna uppmanar till att man ska bädda in materialet på sin blogg eller liknande och uppmuntrar alltså spridningen av materialet.

Några andra låghängande frukter från förlagens sida borde vara att författare gärna får blogga - här är Unni Drougges och härom dan började även Leif GW. Har man dock för höga förväntningar på att ens författare ska finnas online dygnet runt kanske man inte riktigt har förstått skapande-processens våndor? Allt som står här i inläggen accentuerar även trenden att personerna snarare än verken blir intressanta ( i en samtid där kvalitet på alla utgivna böcker är såpass att det kanske inte gör så mkt att de pocketar som trycks rent bokbinderimässigt är self destructive).
  • Bokhora och andra sajter har sen 2006 passionerat skrivit om böcker - undrar om dom får recensions-ex mm. Kanske kan man snegla mot andra sätt att skapa uppmärksamhet. Förra sommaren försökte jag uppmärksamma Penguins blogg-kampanj.
  • Månpocket har ett coolt projekt - Ordet är fritt, som med lite vilja kan sägas vara en slags wiki-roman. Finns det fler?
  • I det här sammanhanget kanske vi åter får nämna Chris Andersons (i detta sammanhang halvt orelevanta) blogg mot boken om Free. Så skapar man iaf uppmärksamhet och delaktighet långt innan en lansering.
>>Från läs- (och skriv)-fåtöljen

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics