onsdag 30 april 2008

Mässan InternetWorld - Snabbrapport

I mässhallarna i Earls Court pågår 29/4 till 1/5 InternetWorld som säger sig vara Europas ledande mässa för Online Marketing och Business Internet. En härlig blandning företag ställde ut och presenterade på olika scener. De som varit mer flera år berättade hur fokus har skiftats från nätverk, telcos och paket mot nu applikationer och tjänster. Många sökmotoroptimerings-, e-commerce och webbanalys-företag fanns där. Att nämna är även svenska content management-företaget Polopoly som ju nyligen såldes till Atex för 105m. Bland övriga lite mer B2C kan vi nämna: Moo, Spreadshirt, Google, Paypal och LinkedIn.

Detta sociala nätverk för professionals från Palo Alto har nyligen öppnat kontor i Europa (februari) och representerades här av Europachefen Kevin Eyres som talade, halvt intetsägande som det ofta blir i såna presentationer om marknadsföring i ett Web 2.0-klimat. Ett sätt företag borde använda sajten på, förutom specialbanners och väldigt riktade adwords är att ställa frågor till sina nätverk: Kevin berättade om VD:n på Southwest Airlines som lade ut en stänkare på LinkedIn om hur hans företag skulle kunna förbättra sina resenärers effektivitet. Ett par 100 svar inom kort var kanske inte huvudvinsten så mycket som uppskattningen och varumärkesbyggandet i att använda en sådan kanal.

LinkedIn växer nu med 1,3 miljoner användare i månaden (första 10 m tog 4 år, nästa 10 tog 1 år, nästa 10 hoppas man nu nå inom 7 mån). Genom att slå konkurrenter som MySpace och Facebook på marknadsandelarna i de flesta mognare ålderskatagorier får man med riktade annonser och premiumtjänster $100m revenues. Vid företagets monter fick man vidare direkta tips om hur man ska vässa sin LinkedIn-profil för att promota sitt personliga varumärke och även använda den publika profilen som ett sätt att ta kommandot över sin namn på sökmotorer. Med deras SERP-kraft till skänks skulle man alltså kunna rensa ut bland sina diverse nät-namnar om man nu heter något vanligt genom att göra sin profil offentlig: (adda gärna mig ifall ni vill - mailadress finns till höger)
View Martin Sandberg's profile on LinkedIn
Riktad annonsering ja... Varför visar min profil bara "Kung Fu lessons"-reklam undrar jag... Här finns potential till mer monetisering :)

Google talade om under parollen Adwords bland annat om det nya Conversion Optimiser-verktyget i sin portfölj. Istället för att ange max CPC kan man, om man har minst 300 conversions registrerade förra månaden istället ange target-CPA där sen allt annat ställs in automatiskt. Presentationen klarade annars ut en del saker kring Quality Score samt videoannonsering (testa redan idag) men var lite för grundläggande för att vara intressant.

Nu till det ROLIGASTE: Kindo fick stå på Keynote-scenen i celebert sällskap och presentera våra nästa generationens släktträd!
Organisationen First Tuesday har under våren har arrangerat tävlingen Most Promising UK Internet Company. Av 150 nominerade företag gick Kindo först vidare till andra omgången och blev via juryn bestående av representanter från Financial Times, London Business School och grundaren bakom biljetthandelssajten Getmein.com shortlistade till "The Final Three".

Idag pitchade de tre kvarvarande inför mässans publik - till vänster ser vi Nils och Gareth:

"One of the biggest riddles in life is 1. When is your mother's birhday and 2. What does she want as a gift. Kindo has answers to both questions"
- berättade Nils inför publikens leenden. Vinnaren som utsågs idag blev tyvärr inte vi utan Zoopla - huspriser på nätet (inte helt olikt svenska Booli). Underbart iaf att komma så långt i tävlingen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ett par av de utgående länkarna är fel. 'Gareth' och 'Booli' går inte rätt...

Martin sa...

Åh tack... bussigt att du påpekade det.

 
Clicky Web Analytics