torsdag 17 april 2008

Självrannsakan

Olle på Text 100 Stockholm, samt Anton på Fyra Nyanser föreläste för SSES-studenter härom dan. Anton skriver i blogginlägget ovan:

Min första reaktion efteråt var dock hur dålig syn på PR-kommunikation unga entreprenörer (även om de fortfarande är studenter…) har. För mig är PR ett startups bästa vän, för de var PR elaka storföretag som försöker förvränga våra huvuden.
Som fd student som nu börjat jobba på/med en startup-verksamhet kan jag ju bara gå tillbaks till mig själv och se hur jag fått lite mer koll på en del saker.

På skolbänken i teknikens högborg är det lätt att man ser den teoretiskt bästa lösningen som den som kommer vinna. Hur jag pga ovanstående tänkte för mkt i termer av "bra idéer" och att man en dag skulle hitta på den där grejen som skulle ta över världen, (när det är genomförandet som är det som gör skillnaden och avgör framgång eller återvändsgränd.) Marknadsföring borde i den modellen inte behövas tycker man...

"Först ska jag jobba på ett storföretag några år så man får lära sig hur saker fungerar och sen hoppa av starta eget. Fine... men om man vet vad man vill göra så är det bara att göra det. Man kommer gå på nitar och läroresor ändå.

Vikten av nätverk.. bolla saker med andra etc tror jag jag kunde fattat bättre också.

Skulle absolut inte vilja ha min fem-åriga utbildning och examen ogjord, men kanske tagit ännu fler möjligheter att exponera mig mot verkligheten tidigare. Sen tror jag man måste ha i åtanke hur folk mognar olika fort. Vissa saker hade jag nog inte förstått tidigare även om någon sagt det till mig. Ibland är också det svåra inte att få som man vill utan att veta vad man vill. Man måste nog samla på sig ett gäng misslyckanden - det är inte förrän man gått för långt som man inser hur långt man kan gå (för att citera den där ryske massmördaren). Vidare att skaka av sig oket att andras måsten inte behöver vara ens egna. Kan ta lite tid.

SSES med sina kurser, gästföreläsningar, inspiration från framgångsrika företagare mm tycker jag var både kul och nyttigt (även om jag kanske entusiasmeras värre än de flesta av sånt). Brukar rekommendera kurserna såfort jag får tillfälle, för den tvärvetenskapliga såväl som internationella prägeln på kurskamraterna (KTH, HHS, KI, Konstfack + massa utbytesstudenter) och innehållet (jobba i grupparbeten med videokonferenser med studenter från Stanford, Singapore etc).

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics