tisdag 28 augusti 2007

Family.se - Uppföljning

Jo, försökte ju skriva lite tidigare om Aftonbladet och Blockets nya satsning Family.se och var alls inte negativ till idén men möjligtvis ifrågasatte gränssnittet och interaktionsmetoderna hittills med användarna. Vid starten nämdes inga särskilda uttalade ambitioner eller trafikresultat, "allt krut skulle satsas på lanseringen". Besökare på systersajterna Aftonbladet och Blocket har också sett banners och artiklar var och varannan dag. Det har därför varit intressant att följa utvecklingen sen starten för ganska exakt tre veckor sen, av sajten som på sikt säkert kommer bli ett naturligt inslag i lokala Aftonbladet-sajterna. Visst är det sommarlov för Internet fortfarande men är inte tillströmningen lite låg?

Den som följer Aftonbladets egna rapportering ser att 5000 annonser hade lagts in i systemet efter cirka en vecka. Det dröjde dock ytterligare två veckor innan samma mängd nya annonser lagts ut. Statistik från Alexa visar på fallande siffror, valde ut den minst sensationslystna vyn. Se grafik till vänster för page views. Kan ni se i statistiken tidpunkterna för när artiklarna ovan skrevs? Alexa-ranking är ju inte alltid supertillförlitlig då mätverktygets urvalsgrupp är folk som laddat ner en speciell toolbar. Dock är det ju ett vedertaget sätt att mäta sajters trafik, reach och pageviews på, då exakt statistik annars är webb-platsägarens egna priviligium att granska, kommunicera eller överdriva (du kära en av 10 000 läsare he he).

Vidare kan man undra ifall "Just nu är det gratis" är att betrakta som konsumentupplysning, marknadsföringsknep eller en föraning om framtida intäktsmodell...

I dagens panegyriska Aftonbladet-artikel berättas om hur sajten byggs om och delats in i 291 kommuner. Blockets marknadschef Frans Storm säger vidare att 600 annonser har lagts in per dag i snitt. (600 annonser per dag var enligt uppgift vad Blocket hade runt år 2000). Om vi nu låter bli att justera för fallande siffror och gör det superfelaktiga antagandet att kommunernas postande är jämnt distribuerade skulle det bli i snitt två annonser per kommun. I vissa kommuner verkar det inte bo så många fler än så he he (no puns intended, Norrland) Min poäng är bara att det ska en del annonstryck till innan det ska kännas meningsfullt för många att gå in och söka på kommun. Ger det inte ett snarast motsatt effekt än den önskade?

Om allt krut har satsats på lanseringen kanske det behövs lite mer krut? Den som följer Internetströmmar vet dock hur inte bara folk och tjänstemän tar semester, vi låter hör och häpna också bli att använda Internet. Därför kanske en stark återhämtning är att vänta även för Family.se!

Om man ska låta idéströmmarna flöda 10 sekunder under tiden på utökade idéer skulle man ex kunna plocka in en sök-på-folk-funktion likt birthday.se. (Enligt Alexa lika stor som Family.se nu och en snygg funktionell sajt för att få reda på folks födelsedagar) Där kanske snok-vinklingen dock inte än önskvärd. Sen finns det ju fler än en webbtjänster folk använder för att påminnas om andras födelsedagar... Tänker inte skriva nåt som börjar på F på ett par dagar... =) Dock så lägger man väl främst upp annonser för sina närmaste och dess minns man förhoppningsvis iaf.

För den nyfikne finns Schibsteds senaste kvartalsrapport (Q2, 070817) här, webbcasten från presentationen här, samt FY2006 (070425) här.

Apropå "En Omedelbar Succé"
När jag var i nedre skolåldern brukade jag förutom vara innebandymålvakt på skolrasterna, käka snor och spela Game&Watch föda upp olika djur och sälja till de två olika zoologi-butikerna i den lilla staden. Den ena föreståndaren var känd för att vara en snål handlare så där lärde jag mig det första om förhandling. (Hmm låt se, vandrande pinnar - 4kr styck, Siamesiska Kampfiskar (Betta splendens) 15 för honor och 25 för fina hannar, ciklidyngel - byta mot foder he he). Det blev några kronor som man kunde byta mot banankolor för 1kr styck, fotbollsbilder 4:50 per paket eller försöka spara till den där radiostyrda bil en för 228kr på Lek&Hobby. Det jag också lärde mig var att man tydligen skulle försöka framstå som att det alltid gick bra när någon frågade. Nån kunde komma fram på skolgården vid kulspelet och höra vad som var på gång och då svarade man har ett gäng Dvärg-gurami (Colisa lalia?) som jag hoppas få 10 kr styck för. Men egentligen hade ju knappt rommen lagts. Act as if.

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics