onsdag 8 augusti 2007

Några affärs-modeller i UK

Ide 1: Du vill dricka öl efter jobbet men inte köra bil hem eller hämta bilen dan efter. Du ringer då ScooterMan som kommer med sin hopfällbara mini-vespa som han fäller in i din baklucka sen kör han hem dig för ett billigare pris än vad taxin hade kostat, fully insured och allt det där...
Problem: En normal svensk stad är förmodligen för liten för denna tjänst väl eller vad tror ni?

Ide 2: Du sitter på puben och dricker ovannämnda öl och där har en tvist med dina vänner. Trätofröet råkar vara vilken "vilken av sina tre världsomseglingar James Cook egentligen dog på"... Du halar då upp mobilen och sms:ar till Any Question Answered som för £1 inom kort sms:ar tillbaka svaret på ett personligt sätt. Själva svarandet fixas av operatörer, 550 stycken totalt som får 30p för besväret. Dessa sitter förmodligen med Google uppe.. något som man iofs skulle kunna göra direkt själv med sin mobil... Nåja, det verkar iaf gå bra och företaget annonserar i tunnelbanan. 3 miljoner frågor har besvarats sedan 2004 och de får ca 10 000 sms per dag. En artikel här.

Modellen där andra på nätet står för besvarandet är intressant... lite som Amazons mekaniska turk... Jag tror vidare att den som lyckas hitta en bra distribuerad arbetsuppgift vanliga människor kan ladda ner till sin mobil och göra medan man väntar på bussen eller åker tåg och samtidigt kan tjäna några ören, har nåt stort på gång. (rutinartad grej som sortering, igenkänning, bildtaggning som inte datorer kan klara av.)

Återigen dock... tror ni Sverige funkar som marknad? Vi har 9,3 miljoner svensktalande men å andra sidan är det ganska lätt att anpassa kostnaderna efter tillväxten... Tänk 10-15 kr per sms, du får behålla ca 70% efter operatörerna tagit sitt... resten är ditt att bolla med. Det finns väl många studenter i de baltiska staterna förresten som lär sig svenska på universiteten...

Idé 3: Du har problem med datorn hemma. Du ringer GeekSquad som kommer på momangen dygnet runt och hjälper dig installera antivirusprogrammet, sätta upp wlanet eller vad som nu knasar. Ursprungligen från USA är detta perfekta substitutet till att "be grannens lilebror komma på torsdag", eller ta lappar från ICA där nån företagsam Dragan erbjuder IT-support. Speciellt nördiga verkar dom heller inte se ut att vara. Skulle nog kunna funka i Sverige... om vissa grundkrav är uppfyllda. Kanske som en bundlad premiumtjänst ovanpå när man köper elprylar från en viss kedja för skapa volymer...?

En likande grej är när ett företag kommer och hämtar ens gamla CD-skivor och en vecka senare skickar en ny Ipod med all musk överförd på!

Idé 4: Du är en enorm telekomoperatör och kommer plötsligt på att du ska börja döpa olika idrottsarenor och köpcentrum med ditt företagsnamn. Förutom massa exponering av namnet i alla dess sammanhang ("nya Prince-konserten i The O2 " ha ditt varumärke som ett naturligt inslag på tunnelbanekartan etc) kan du även knyta tjänster och förmåner till din egentliga produkt, telefoni.

Således heter den stora Millenium-domen numera The 02 och jag går tre gånger i veckan och handlar i mitt lokala köpcentrum "the O2 Centre". (Intressant hur namnrättigheterna för en viss byggnad kan kosta mer än själva huset! )

Med denna crossmarketing får jag när jag handlar alltså exempelivs billigare parkering om jag har just deras abonnemang (se bilden). Möjligheterna till tjänster är oändliga, billigare konsertbiljetter, förhandsvisningar etc... O2 ägs förresten av världens tredje största telecom-operatör Telefónica.

Vad tror ni? Vilka grejer skulle funka i Sverige? De tre första exemplen visar på vilken kraft det finns i att ha en marknad väldigt tät koncentrerad alternativt som ett unisont språkområde. Tycker du inte Sverige är tillräckligt stort som marknad...? Well en co.uk-domän kan du regga för 98 kr inkl moms, just do it!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Tack för detta. Jag samlar på idéer.

Men jag tror att det väldigt sällan lönar sig att döpa en ny byggnad. Swedbank Arena finns i Örnsköldsvik. Vem byter bank bara för att arenan heter så?

/ Daniel Lampinen

http://daniellampinen.blogspot.com

Martin sa...

Hej Daniel! Swedbank Arena...? Är det gamla Kempehallen eller? oj oj...

Det kanske till och med blir tvärtom... att man slutar dricka Löfbergs Lila kaffe om man inte gillar Färjestad.

Idéer är bra... men genomförandet är bättre... därför tror jag på att dela med sig av idéer, till en rimlig gräns och korsbefrukta varandra.

Ska kolla in din blogg! Kul att du kommentarade här. >m

Magnus Stolpe sa...

Hej!

Det finns en motsvarande svensk tjänst i Stockholm för att köra hem folk från krogen: http://www.homesafely.se/

Så det verkar ju fungera... :)

/Magnus

 
Clicky Web Analytics