tisdag 14 augusti 2007

Engelsk bok blogg-kampanj

Det fina bokförlaget Penguin Books lanserade härom veckan en kampanj för att öka intresset för sitt bibliotek av 1400 klassiker. Intresserade bloggare uppmanades att anmäla sig och får då en bok hemskickad. Tanken är då att man som motprestation ska skriva en liten recension inom sex veckor på sin egen blogg som sen också kan bli publicerad på Penguins hemsida där nya alster kommer varje dag.

Tanken är rätt spännande - interaktion med användare. ABC för nya medier... Dock så verkar det på sidan som att man inte får välja bok själv, en bloggare skriver också hur hon fick fem böcker att välja på. Skulle nog mycket till att jag skulle plöja igenom en bok på 500 sidor ifall det inte klickade direkt.

Idén med kampanjen är väl att Penguin dels vill få uppmärksamhet för sitt varumärke, hoppas på att engelska bloggar under en tid ska översvämmas av referenser till deras böcker samt att en communitykänsla ska växa fram.

Det kan dock gå bli fel ifall man inte designar sin kampanj bra:

  • De som kommer skriva seriösa recensioner är nog redan idag mycket involverade i litteratur, kanske även har intresse av att skriva. De kanske köper böcker för £50/mån. Att då fästa för mkt fokus på motprestationen kan göra det till att det uppfattas att man "köper en recension" (som kanske tar timmar att skriva) för värdet av några punds bokvärde. Litteraturbloggare och kritiker in spe kanske som grupp har en hög integritet. Att då sätta ett "pris" på deras intresse, uppmärksamhet och ärliga kärlek till ett bra förlag kan skapa motsatta reaktioner till de förväntade.
  • Oklart vad som händer ifall man inte skriver en recension. (formodligen ingenting) Är det varumärke de vill bygga kan dock känslan av olust och dåligt samvete bli starkare än eventuell tacksamhet när fem veckor har gått och man fortfarande inte har öppnat boken man fick hemsänd.
  • Vidare är det kanske inte en gratis bok som är främsta drivkraften för dessa personer utan möjligheten att få synas bland utvalda skribenter på Penguins hemsida. Då kanske recensionerna både skulle bli bättre och mer säljande ifall man fick välja bok själv... eller rekommenderade någon man redan hade.
  • Penguin är för mig ett kvalitetsmärke... men deras klassikerdel är mer sånt man läste i litteraturhistorien i skolan än sånt de flesta har på nattygsbordet idag. Kommer det uppfattas som att man dumpar iväg osäljbara saker eller att man faktiskt gör folk en tjänst?
  • Ifall Penguin skulle gå in och redigera alstren eller ex ta bort oönskade kommentarer balanserar man också på tunn lina.
  • Slutligen måste Penguin inse att man har att göra med bloggare att göra, personer med megafoner framför sin mun. Ifall en vanlig läsare känner sig felaktigt behandlad kanske han berättar det till fem av sina vänner. En populär bloggare dock kommer låta hela världen veta det....
Så... sammanfattningsvis kanske kampanjen inte är den mest genomtänkta? Kan bli lyckad men beror på ifall användargruppen interagerar på förväntat sätt... Jag skriver det här för att peka på vilket dubbel-eggat svärd en sån här grej kan vara... Talesättet säger: Live by the Gun - Die by the Gun... med andra ord, det som ska öka försäljningen med 50% kan lika gärna stjälpa...
i
Visste ni förresten att Penguin ägs av mediekoncernen Pearson som bland annat äger Financial Times. Förra sommaren jobbade jag på en stor investmentbank och hade i uppdrag att följa telekom och medieföretag, bland annat just Pearson. Det hela var mkt spännande och lärorikt men om sanningen ska fram tycker jag mycket bättre om att läsa deras Penguin-böcker än företagets årsredovisningar... Ska kanske skriva upp mig på den där sajten trots allt då... =)

Har ni några exempel på bra eller dåliga blogg-kampanjer? Ofta verkar det handla om tävlingar eller att man ska skapa grejer på en sajt där sen vinnare sen koras---> inkluderar att man tipsar 100 av sina kompisar om att rösta eller pekar massa läsare mot en viss sajt. Kanske skriver senare idag om lite fler blogg-kampanjer om jag får tid!

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics