onsdag 22 augusti 2007

MySpace på svenska

Alla snackar om Facebook, och det med rätta. MySpace på svenska som varit i beta nu ett tag kommer under september pusha sin svenska sajt. Resumé rapporterar: Fem PR-byråer slogs om uppdraget om att lansera sajten i norden, Agency vann.

Kommer en svensk version av MySpace att bli ett lyckat projekt? Det enda svaret på den frågan är nog att tiden får utvisa det. Med en duktigt sälj- och marknadsorganisation kommer man långt men hela vägen når man bara med dedikerade användare och då måste det hända mer på sajten än en simpel översättning. Och det gör det. Hoppas jag... funderar Emerge tidigare idag.
Jag tycker MySpace är fult som stryk. Jag tycker många sajter är fula/onödiga/etc men är naturligtvis medlem ändå, om inte annat än för att få koll. Dessutom gillar jag musiktemat och hur många svenska hiphopartister har sidor där dom bjussar på previews och nerladdningar.

Dock, den som knappar in url:en MySpace.se kommer inte till något social community utan ett dataföretag. (Kan vi gissa att nån blir rik nu snart...). Istället är det se.myspace.com som gäller. Den svenska besökaren dirigeras till från .com till den lokala versionen och man måste trycka för att komma till den internationella. Kommenterare på Resumés artikel menar att man inte vill ha sajten översätt mot sin egen vilja och "känna sig som nån jävla tysk som kollar på dubbat simpsons när det står "leta kompisar", "myspace musik" etc. spiken i kistan för en döende site" :)

Lokalisering kan betyda så mycket olika saker! I många fall blir en lokal sajt en simpel översättning, ett tunt skal. Amerikaner är inte kända för att ha superfokus på resten av världen. Visst, dom har en gigantisk lokal marknad... typ 70% av världens lagrade digitala data är idag på det anglosaxiska språket etc men det är nog inte det som driver utvecklingen på platser där människor möts... Exempelvis Netvibes (läs mer här) där svenskan är ett av 60-talet språk och som är min startsida i Firefox har lyckats rätt fint med sin översättning. Där är iofs språket och instruktionerna hela tiden i bakgrunden snarare än content. LastFM lanserade sin svenska sajt i maj... Kanske har europeiska sajter (Netvibes från Frankrike, LastFM - UK) en mer ödmjuk inställning till språk och ser sätter mer lika-med-tecken mellan internationalisering och lokalisering. Från Resumé:

"Myspace satsar stort i Norden och vill vara ”kulturellt relevanta” för varje nordiskt land.
– Målet i Sverige är att lyfta fram svenska användare, svenska band och svenskt innehåll och utöka det sätt som svenskar lever och uttrycker sig online, säger Jonas Lindberg Nyvang, nordisk markadschef."

Precis... det är det man vill åstadkomma. Frågan är hur? MySpace på svenska gör än så länge ett väldigt översatt intryck. Ibland blir det värre än så. Jämför:
"Obs! MySpace är en global onlinegrupp. På grund av inställningen kan du inte träffa kompisar och visa innehåll från användare i andra länder."

med


"Note: MySpace is a worldwide community. Your choice will not prevent you from making friends and viewing content from users in other countries."
En del i bloggosfären har tagit fasta på MySpace uppmaning om feedback och skickat in mail. Kalla handen har dock varit svaret, läs ex denna konversation på Vem i Helvete. Tror ni MySpace några svenskar som jobbar på riktigt med det här på heltid ifall de mailar tillbaks på engelska? Nu torde arbete förutom översättning iaf pågå med att skapa lokala samarbetspartners och bli en svensk sajt på riktigt. Noterar hur redan MQ ska använda MySpace under hösten i en kampanj. Kanske är det också så att musiken kan bli det starka brohuvudet in på marknaden. Geoffrey Moores biblar Crossing the Chasm och Inside the Tornado talar starkt om att vara nischad i vissa faser för att bygga en stark grupp användare som kan ge referenser och övertyga mer senare adopters.
  • Noterar ödmjukt att 197 miljoner profiler ändå är ganska mycket
  • Undrar om tag-linen "a place for friends" kommer att översättas
  • Undrar vilken bombmatta vi kommer se i höst från MySpace-gänget...
  • Hur kan man INTE ha en bjud-in-funktion som automagiskt hämtar ens kontakter???
Här skriver SVD:s Martin Jönsson om Facebook och lite MySpace...

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics