måndag 1 september 2008

Ändrade telefonbeteenden?

Image representing Skype as depicted in CrunchBase Om det vore så som man säger - att ip-telefoni och Skype ersätter telefonen - ja då borde väl användandet ske ungefär på samma sätt?

Istället händer det nästan oftare än motsatsen - att folk som vill ha röstkonversation först artigt undrar eller frågar om tillåtelse ifall det går bra att ringa just nu. Gäller både kompisar som affärssammanhang.

Ja, det är ju för att man inte ska störa - när folk sitter vid datorn är de säkert upptagna med annat. Stämmer säkert - men är inte det här som att skicka ett sms till nåns mobil och fråga om man får ringa upp? Det gör man väl inte - trots att det går liksom... Dessutom finns det ju olika statuslägen som kan signalera ens mottaglighet.

Noterar bara intresserad hur formen för våra konversationer är beorende av kontextet. Känner ni igen det här?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det känns i högsta grad igen. Kollar man med den det vederbör att det är ok att ringa i förväg så är det så väldigt mycket lättare att få en välvillig hantering av ärendet.

Det är som om vi börjar nå en slags mognadströskel nu när den värsta it-euforin böljat av en smula. Allt fler hittar också avstägnings- eller mute-knappen på kommunikationsutrustningen.
Moget, härligt!

Anonym sa...

Intressant iakttagelse. Själv skulle jag tycka att det vore underbart om man alltid kunde veta om personen hade tid att svara på mobilen (och även hemtelefonen om folk använder sånt fortfarande ;) )

Fast det är klart, det kanske skulle räcka med att folk valde att inte svara när de inte kan svara.

 
Clicky Web Analytics