tisdag 28 oktober 2008

Xing gör offlinereklam i tuben + LinkedIn

CTR på detta, någon? Tyska business-nätverket Xing har 6m användare och är väl störst just i Tyskland. Offline-reklam för en onlineprodukt känns ändå rätt 2001 och är väl knappast vägen till framgång. Poäng dock för raden: Start Networking - Not just Linkin' - som det står på andra ställen, halvskön känga till storebror LinkedIn. För den som vill fördjupa sig i ett socialt nätverks siffror är Xing börsnoterade och har massa företagsinformation här.

Branschledaren LinkedIn, å andra sidan, med 30m användare, har just säkrat en $22m runda med bla. Goldman Sachs, och har sett användarantalet öka med 1m var fjortonde dag sen finanskrisen började, enligt europachef Kevin Eyres i The Guardian. Kevin fick jag tillfälle att lyssna till tidigare i år på InternetWorld. Då var tillväxten 1,3m i månaden... Folk verkar alltså vårda sitt nätverk noggrannare i svåra tider och det enda investerare är villiga att betala för är accelererad tillväxt. (eller revenues - LinkedIn förväntar för året mellan $75m- $100m.)

Jason Calacanis menade idag i sitt nyhetsbrev hur vi i dåliga tider får mer tid till och behov av interaktion.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Martin! Alltså, bara för att LinkedIn är större, anglosaxiskt och har massa "fina" finansiärer med stora rundor gör det inte deras produkt bra.
Xing är bättre och jag hoppas de fortsätter hålla LinkedIn bakom sig, i längden kommer det löna sig.

Martin sa...

Sant.

För mig handlar alla nätverkssajter om en sak. Vart mitt nätverk är. Kan räkna mina vänner på Xing på båda handens fingrar mens har typ 200 på LinkedIn. För mig, cased close. :)

Tack för din vinkel.

Anonym sa...

Xing är ju riktigt snikna som kräver pengar för att man ska kunna svara på meddelanden och liknande. Gör ju att man inte vill använda det bara av den anledningen.

Sättet att styra och marknadsföra LinkedIn är klart mer proffsigt än Xing.

 
Clicky Web Analytics