fredag 24 oktober 2008

Press-portaler och liknande

Newsdesk är en press-portal/newswire (i gratis samt betalversion) som borde vara ett måste för varje startup som vill nå ut - Enkelt skapar man ett konto där man kan ladda upp releaser och även skapa en press-sida för sitt företag. Sajten låter din press-relase pushas ut som ett feed till journalister som bevakar olika områden och gör också att din release rankas bra på sökmotorer.

Idag är nyheten att man kopplar ihop bloggosfären med materialet genom att lägga på Twingly-funktionalitet samt möjlighet till kommentarer! Det borde alltså hjälpa till att ge uppmärksamhet till releaserna från bloggar samt ge inlänkar och bjuda till diskussion. Kristofer Björkman, grundare av Newsdesk tror att även att det här ska göra det lättare för de 7000 användande företagen att övervaka vad som skrivs om en. (Det förutsätter att man inte har koll på Google Alerts, Twingly-alerts etc). Det här verkar spännande i och med den interaktion det skapar. Det är också bra för Newsdesk - man både får de 7000 företagen att kika in på sin press-sida oftare (för att se ifall det finns nya kommentarer och blogglänkar) samt att man får inlänkar från bloggosfären som gör portalen än starkare.

Frågan är bara hur bloggare ska hitta till press-releaserna in the first place - och det i en tidig fas då nyheten fortfarande är "bloggningsbar". Kanske kunde dessa uppmanas att lägga till Newsdesks RSS-feeds? Kanske skulle man även kunna registrera sig som bloggare att ta emot press-releaser? Idag är det bara journalister som kan göra det. Om man ska vara krass finns det en annan hake - man skulle kunna tänka sig att många även Twingly-länkar till exempelvis en SvD-artikel för att få klick från artikelns läsare. Den breda allmänheten kommer nog dock aldrig att hänga på Newsdesk. Incitamentent för bloggaren blir då möjligtvis att man exponerar sig mot en grupp inflytelserika journalister - som i och för sig kan vara nog minst lika viktigt. Hursomhelst är det här en cool nyhet som utan tvivel gör en bra tjänst bättre!

Richard Gatarski bloggar om nyheten. InternetWorld - Newsdesk och Twingly samarbetar.

Om man som startup inte använder Newsdesk
kanske nya Pressregistret är aktuellt: Skicka mail till mig för 950 kronor - skiver BetaAlfa. Nix, det är inte ett nytt sätt att kommersialisera en bra blog, utan inlägget handlar om nya PR-sajten som erbjuder en tjänst där man kan nå ut till en medielista av dagstidningar, facktidningar samt stora bloggar som får ens bidrag som epost. Man laddar upp en release och väljer sen vilka medier man vill nå ut till innan den skickas iväg och räkningen kommer. Alternativet skulle vara att på egen hand sammanställa denna lista - så ställt i perspektivet av hur tidsödande och resurskrävande detta är så verkar priset och tjänsten bra. Det framgår dock inte om de som finns med i listan har valt att finnas som mottagare aktivt och då blir det ju på gränsen till spammning. Detta antyder även kommentarer i BetaAlfas inlägg. I alla fall är det en hårfin gräns och man bygger varken några personliga relationer eller får tidningsartiklar genom oönskade mail!

Innan man överhuvudtaget skickar ut sin release gäller det att skriva den rätt.
Ett gratisverktyg man kan kika på är PressrelaseGrader som gör en högst ovetenskaplig men ganska nyttig scanning av en text du laddar upp (för engelska). Exempelvis flaggar dom ifall du glömt ha med telefonnummer och andra kontaktuppgifter, ifall du använder för mkt goobledygook - dvs innehållslösa klyschor :), kontrollerar läsbarhetsnivån etc. Du får även en SEO-analys som kollar att du tar tillvara på tillfället att ha med länkar i texten och att du använder rätt ankartexter mm.

Trevlig helg!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för en bra sammanfattning. Din idé med att göra det enklare för bloggare att registrera sig är något vi tittar på redan.

Vi har idag över 600 000 besökare i månaden på sajten, så även om vi inte är lika stora som dom största sajterna så kan det vara väl värt att länka till oss i sitt blogginlägg.

Martin sa...

Coolt!

Er omvärldsbevakning verkar det heller inte vara något fel på :)

Anonym sa...

Bra Newsdesk!
Ett API vore fint också...

Anonym sa...

Per, vi har redan ett par olika sätt att ta del av information från Newsdesk, som RSS eller via ett enkelt API.

Inom kort kommer vi dock lansera något som kommer göra det ännu enklare och bättre. Vill du ha mer information om det så mejla mig på david@newsdesk.se alt. följ mig på twitter.com/davidwennergren

Anonym sa...

Hej Martin, Tack för ett initierat och intressant inlägg. Vill bara komplettera Davids kommentar. Vi tror inte det är möjligt att på ett ändamålsenligt sett kartlägga vad journalister och redaktioner är intressarede av och låta företag pusha ut sina budskap mot bakgrund av detta. Vi har istället valt att skapa pressinformtionens motsvarighet till bostadsportalens Hemnet.se, och alla dess motsvarigheter. Vi tror att det är det effektivaste sättet att förmedla information på. I synnerhet när medielandskapet i allt större takt förändras, fragmenteras ner på individnivå. Av det skälet strävar vi också efter att företagens information når ut överallt där såväl journalister som alla andra inflytelserika männsikor finns, och söker.

 
Clicky Web Analytics