måndag 20 oktober 2008

Googles rapport, kungligt besök, gamblingannonser samt backup

OK, det här är verkligen igårs nyheter men för att dra igenom det för mig själv kommer här en kort genomgång av de siffor Google presenterade i fredags. Följde ni som jag Google eller snarare GOOG såg ni hur aktien först sjönk till lägsta på tre år inför rapporten sen steg med mer än 25%.

Tanken är att svårare tider gör att annonsörer ställer högre krav på avkastning vilket gynnar Googles patenterade ROI marketing i en down-turn ekonomi. "As marketing budgets are being squeezed, targeted ads are becoming more valuable to advertisers" sade CEO Eric Schmidt. Han talade också om en "Walmart-effekt" då vanligt folk i bistra tider blir mer sparsamma och då vänder sig till sökmotorn för att göra efterforskningar före ett inköp. Financial Times: "Google climbs on evidence of ad resilience".

  • Revenues upp 31%, profits upp 26%.
  • 2/3 av intäkterna kommer från annonser på Googles egna sidor, såsom annonser på sökmotorn och 30% kommer från partnernätverket (Adsense). Fortfarande är drygt 50% av intäkterna från utanför USA.
  • Klickfrekvensen på annonser ökade med 4% från förra kvartalet eller med 18% från Q3 2007.
Det sista är intressant, och egentligen en av de få viktigaste variablerna om man ska göra en ekvation över Googles verksamhet (tillsammans med genomsnittlig CPC och antal sidvisningar). Under året har alla som använder Adwords sett hur man blivit restriktivare när det gäller exempelvis url-erna så att den faktiska URL:en en besökare vidarebefordras till måste vara samma som den visadee. Självklarheter tycker många, men något som kanske rensat upp en del i annonsträsket och därmed på sikt höjt förtroendet för annonsernas relevans och därmed klickfrekvensen och intäkternas säkring.

I England fick två andra saker dock minst lika mycket uppmärksamhet. Det ena var att Drottningen och hennes make besökte Googles UK-kontor och bland annat fick en presentation av Buckingham Palace på Google Earth samt ladda upp egna filmsnuttar på Youtube =D

Det andra var nyheten att Google nu ska tillåta spel-reklam i sökresultaten i Storbritannien. Sen amerikanska kongressen drog undan benen på spelmarknaden i USA 2004 ändrade Google frivilligt sin policy angående reklam för gambling, men nu ska det införas på nytt och moratoriet slopas. Spelindustrin är annars enligt Nielsen den tredje största online-annonsören efter mobiloperatörer och biltillverkare. £100m årligen förväntas det ge och ändringen är redan genomförd, som ni kan se här till höger.

Till sist... för att lägga något av sordin på panegyriken och ni inte ska tro att jag är betald bloggare kommer här från The Guardians teknikblogg om vådan av att lägga allt i molnet: Locked out of Google
"You should always remember Schofield's Second Law of Computing: data doesn't really exist unless you have two copies of it. Preferably more. If you only have one copy on Google then you don't own it, Google owns you. And if you are running a business on that basis, then either you are naïve or you're an idiot."
Aldrig fel att backa upp dokument och mail. :O

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics