måndag 15 oktober 2007

Martin Spanar på: Netvibes samt Sveriges Radio

Stämmer 80-20 tumregeln för våra internetsidor, att vi lägger 80% av vår tid på ca 20% av de sidor vi besöker...?

Vid sidan av Gmail är nog Netvibes min tidsslukare numero uno iaf. (har ni inte testat Netvibes så är det en skräddarsydd startsida med rss-funktionalitet, massa sköna widgets etc. Till viss del jämförbar med Bloglines, Google Reader). När man väl är inkörd på en sån sajt förstår man inte hur man kunde klara sig innan...

Intressant ur ett webb 2.0 perspektiv är också hur Netvibes har ett community av användare som översätter sajten och rekommenderar innehåll till lokala widgets på alla möjliga och omöjliga språk. Mer om det här.

På denna min startsida har jag iaf en todo-list, små anteckningar, överblick över olika pop3-mailkonton, notifications från Facebook, prenumerationer från de bloggar jag följer och så naturligtvis podcasts från radioprogram:

---

Sveriges Radio har sedan länge en ypperlig webbtjänst där radioprogram går att lyssna på i efterhand (eller i realtid) på nätet www.sr.se Kombinerat med podcast så programmen kommer ut till dig har man riktigt bra kvalitetsinnehåll att ta till sig när det passar en bäst.

Om jag ska hårdra det hela består min mediekonsumtion nog tidsmässigt av ca 20% av fysiska tidningar, 40% av bloggar/internet, kanske 5% tv, samt 35% radio. Det bästa med radio är hur man kan arbeta med andra saker koncentrerat samtidigt. Program jag gärna lyssnar på sena kvällar är:

Bara att klicka på länkarna för att börja prenumerera! Lista på andra program på P1. *Oh my God, I'm turning into my dad! :)*

---

Så... med det här inlägget ville jag bara tipsa alla som inte upptäckt det ännu om 1) Netvibes som ett bra sätt att hantera sitt liv på samt 2) Sveriges Radio som ett bra sätt att fylla sitt huvud med!

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics