onsdag 10 oktober 2007

Tim O'Reilly på Graphing Social Patterns Conference

Tim O'Reilly [wiki-artikel] gav ett KeyNote på Graphing Social Patterns Conference i San José igår. Här kan vi läsa ett referat. Andra talare var bland annat Facebook-folk och CEO för LinkedIn Reid Hoffman .

Tim, som grundade O'Reilly Media (du vet databöckerna med alla djur på) var den som 2005 på en konferens myntade termen Web 2.0 och pratade här bland annat uppdaterat om begreppet:

He said that really web 2.0 is ultimately about "systems that harness the network effect to get better the more people who use them." In other words, it is about building 'collective databases.'

"Tim commented that "every
true web 2.0 company is building a database whose value grows in proposition to the number of participants -- that is, a network-effect-driven data lock-in - with accelerating returns to winners." Tim repeated his oft-quoted claim that the Google Page Rank algorithm was the first Web 2.0 application."
Tim O'Reilly pratade sen om Facebook och hur dom skulle kunna bli intelligentare. Anta att jag vill lägga till en kompis. Då måste ju han bekräfta mig... men RUNTOM på nätet finns det redan spår av att jag och min pluggkompis känner varandra. Tanken är då att en semanstisk web ska ta fasta på den information som redan finns och bygger in det i systemet.
Till sist ställde han en rad intressanta retoriska frågor till utvecklare av nya tjänster: Gör vi allt vi kan för att bygga applikationer som lär av användarna? Blir värdet av vår produkt verkligen bättre ju fler som går med, eller kanske bara mer busy och crowded? Om data är det viktigaste i dom här tjänsterna, vilken data äger man då själv som användare? Ger plattformen användarna kontroll eller tar det bort kontroll?

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics