onsdag 12 september 2007

Lunarstorm och Bilddagboken

Det var i februari detta år som Lunarstorm köpte 40% av Bilddagboken av grundarna och Linköpingsstudenterna Joakim Grönvall och Sebastian Björkelid.

Svenska Dagbladets Martin Jönsson och även E24 har nu i dagarna skrivit om hur Bilddagboken.se gått om Lunarstorm i popularitet. Ursprunget är KIA-index siffor som visar hur Bilddagboken senaste veckan har fler träffar per vecka än Lunarstorm (731 000 vs 723 000). Hur bra stämmer KIA-index med Alexa... jo väl iaf för det här fallet:

Om vi testar Alexa får vi liknande resultat. Att Bilddagboken redan för länge sen gick om i pageviews kan vi se på nedre bilden. Lunarstorm måste ha sett potentialen i den växande sajten som trots sin enkla frames-grafik vuxit starkt och (det obekräftade ?) priset på 4 miljoner för 40% detta låter väl fint. Med 1200 nya medlemmar per dag sägs tillströmningen vara snabbare än (svenska) Facebook, 70% är tjejer, de flesta i ålderns 16-19 år.


Hur ska Lunarstorms fallande besökssiffror stoppas? Till skillnad från små webb-startups är Lunarworks ett fungerande bolag med rejäla intäkter (SEK 90m) och vinster (SEK 9,5m) och ägaren CLS Holdings i ryggen. Sajten som tidigare har varit definitionen av community har fått se en alltmer konkurrensutsatt marknad. Den relativt höga svansföringen i senaste årsredovisningen kommer nog få ändras i kommande rapporter. Tidigare har man sagt man vill växa inifrån men köpet av Bilddagboken visar på motsatsen... Kanske fler förvärv är i antågande? Kanske vill man ha mer än 40% av Bilddagoken. I så fall vill nog grabbarna ha mer flis den här gången...

IT24 skriver idag om att stämningen på Lunarstorm inte är den bästa...

Förresten: Den på Affärsdata tillgänliga versionen av senaste årsredovisningen från Lunarworks i pdf är besudlad med ett inscanningsfel som täcker halva resultaträkningen
och gör den oläslig. Är inte konspiratoriskt lagd men inget händer trots påstötningar via mail. :)

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics