tisdag 25 september 2007

Känd från TV

Hur märker man att en ny bransch har vuxit och även mognat? Ja ett tecken är måhända att man börjar känna igen fenemen från den gamla världen i det nya.

Under Q2 växte internetmarknadsföring med 33% upp till 11% av mediekakan rapporterade Institutet för Reklam och Marknadsföring (via Uppkopplat). När det gäller marknadsföring på internet tycker jag mig nu på sistone se kändisar som har tagit steget in i olika reklamsammanhang även på nätet. Det är en sak att ex programledare mm även på nätet gör reklam för sina grejer men det här är alltså nåt annat påstår jag:

När man ser gamla hederliga ansikten som dansaren, förlåt brottaren Martin Lidberg stå och vifta i flashfilmer för Svenska Spel (syns på Aftonbladet.se), eller de nya MTV-filmerna som ska bli månadens snackis där bland annat Johannes Brost, Pernilla Wahlgren och Kicki Danielsson figurerar och visar sitt missnöje med kanalen tänker man att det här med internetreklam nu verkar vara rätt rumsrent.

Varför tror jag att vi bara har sett början... Är det förresten så att förekomma i en banner är en "rolig sak" man kan göra vid sidan om. Pernilla skulle knappast sälja tvättmedel... Kanske "syns" det inte... som amerikanska filmstjärnor som gör whiskyreklam i Japan? Kanske måste internetreklamen gå i samma generationsfotspår som den tryckta. Då är vi tillbaks till 50-talet där snart dina favoritansikten kommer att sälja på dig cigaretter. :) Nä det tror jag inte. Bra reklam kommer utvecklas och hitta häftiga sätt att blanda gamla sanningar om beteendevetenskap, psykologi och ny teknik på. Plus brottare.

Väl medveten om att en officiell spaning behöver tre belägg efterlyser jag nu fler exempel!

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics