måndag 19 april 2010

Twitter Promoted Tweets

Nu har det gått några dagar sen Twitter lanserade nyheter på sin utvecklarkonferens Chirp. Sedan länge har jag slagit mig loss från bojorna att tro att man "måste" skriva om varje stor nyhet, men för att forcera mig själv att tänka efter och försöka förstå effekterna av det som sades (vilket också var ett av skälen till att jag började blogga) vill jag här försöka sammanfatta mina intryck. Twitter är ju sedan sent förra året kassaflödes-positivt efter man grejat lägre utgifter för SMS:en samt slutit kontrakt om realtids-inkludering i Google och Bing som gav $15 respektive $10m. Fortfarande har dock alla väntat på den riktiga grejen...

  • ...som skulle försvara miljard-dollar-värdering.
  • ...som någon dag ska ge accumulated profits som avkastning på deras $160m riskkapital.
  • ...som skulle få folk att sluta skämta om att "grundaren Biz Stones namn nog inte kan stå för business development". :)
Att förutspå saker är svårt. Speciellt om framtiden. Niklas spekulerade intressant förra året om Twitters potentiella affärsmodeller i termer av betalkonton mm, men nu har vi fått svaret, eller åtminstone början till ett svar. Att låta företag lyfta upp guldkornen bland sina organiska tweets, ja så kan man väl sammanfatta nyheten från förra veckan. Det vi vet än så länge är alltså att företag kan välja att pusha upp ett eget av sina tidigare tweets, för nu bland sökningar på vissa ord, begrepp eller taggar. I grundkursen i ekonomi får man lära sig att pengar finns att tjäna där det finns en brist på saker, och i populära sökningar försvinner snabbt tweet i bruset av nya. (fortfarande är förresten twittersökets nyheter som "populära RT:s etc riktigt dåligt tycker jag). Twitter erbjuder alltså lösningen att hoppa i uppåt i tidsflödet, "anakronism som affärsmodell".

Detaljer som exakt hur betalningen och eventuellt auktionssystem etc fungerar verkar inte vara klart, likaså hur man kan skräddarsy målgruppen. Det är ju en väldigt kritisk faktor, där exempelvis Googles annonsplatform har briljerat. Systemet kommer även inkludera krav på att promotade tweets gillas genom RT och replies mm, något man kallar resonans och som bygger på nio faktorer där dåliga tweets med tiden försvinner.

Det här är rätt enkelt att såga om man bara vill se till det dom presenterade konkret - annonsering i söket: Vi vet ju ihåg att 75% av trafiken till Twitter kommer från tredjepartsapps, samt 60% av tweetsen, enligt enligt deras egen data. Så hur många är det egentligen som använder sök på sajten och som kommer generara pengar? Twitter själva nämnde i Chirp-presentationen 600m dagligen, men det måste inkludera maskinella API-anrop. WSJ:s indiske bloggare använder istället DoubleClick Adplanner-data och får uppfattningen om att det rör sig om 20m mänskliga sökningar i månaden och att intäktsströmmen då skulle bli knappa $200k i månaden vilket knappast räcker till miljardvärdering. Detta kan jämföras med Google som drar in $2bn på samma tid.

Nu är det här bara början, och annonsformatet kommer utvecklas att även inkluderas på andra sätt. I en artikel i New York Times utvecklar COO Dick Costolo (t.v.) resonemanget "One of the reasons we’re not rolling that out right now is because we only want to show tweets that help the user experience." Har tillbringat någon timme till efterforskningar på Twitter, men inte hittat några promoted tweets själv *snyft* trots att jag sitter på amerikanskt IP-nummer, men det har andra gjort. Det är lite oklart vilka som annonsera redan idag, Starbucks, Virgin America, Bravo, Sony Pictures har nämnts, och i den film som tidigare fanns på Vimeo stod det "verified account" hur man nu blir det. Tyvärr kan jag tänka mig att många företag kommer regga Twitter konton nu för första gången och se det som en PPC-maskin. Då blir det fel i kvadrat.

Det ser spännande ut och jag är ändå efter presentationen och sugen på komma igång och testa promotade tweets som annonsör. Det som gör att jag är överlag positiv till formatet är hur det känns som att en del bitar börjar falla på plats. Vi sa ovan att förutspå saker är svårt. Om jag ska vara lika modig som Niklas så tror/hoppas/gissar jag följande fem saker:
  • Promoted Tweets är inbyggda i alla tredjepartsappar i vanliga sökningar där samt på andra kreativa sätt där man delar typ 50-50 med utvecklarna som får incitament till att själva hjälpa Twitter att finjustera det här på bästa sätt. En dimension då blir även den evolutionära - dåliga sätt drabbar den appen då och inte Twitter. Ekosystemet frodas. Köpet av Tweetie kommer då i backspegeln ses som att man ville sätta standarden och ribban för funktionalitet utanför webbsidan samt plocka lite av marginalerna själva.
  • Twitter bygger vidare på sina egna "Tweet your Location" (nytt under settings sen mars), eller kanske köper någon av lokaliseringstjänsterna FourSquare, Gowalla. Det geografiska info-lager, då upptaggat och klart och som nördar velat ha i 10-15 år här för att stanna när man får 100m+ användare över en natt + en dubbelsynergisk intäktsmodell.
  • Vi användare kan opta in till att ta emot replies eller DM från företag, visserligen autogenererade men som upplevs som relevanta. När jag går i Humlegården och twittrar "vart ska jag käka lunch" får jag alltså inte bara fem svar från kompisar som vill joina, utan även "@vapiano" auto-replyar att vi får specialpris på deras pizza. Restaurangen har då betalat sisådär 4-8 spänn för tweetet (samt 15 kr rabatt i specialerbjudandet) och får en extra kund dom inte hade fått annars. (dock så skippar vi pizzan för sallad - nu är det beach 2010-stylee he he...)
  • Api:et har då blivit en slags flytade ström av värde-anrop där olika parter frodas på sin cut - en slags tobin-skatt allt eftersom antalet användare och fantasifulla användningssätt ökar.
  • Twitter gör IPO hösten 2011! (Samtidigt har Tweetdeck-enmansorkestern Iain med nu 19% marketshare blivit Storbritanniens rikaste man he he..)
Vad finns i DIN kristallkula?!? :) PS: Du borde följa mig på Twitter.

Inga kommentarer:

 
Clicky Web Analytics