torsdag 8 april 2010

Din pärla behöver ett sandkorn!

Pärlor bildas i ostron och har sitt ursprung i ett litet sandkorn på vilket pärlemoret fastnar. Utan sandkornet - ingen pärla. Det här inlägget kommer handla om hur varje budskap, pressrelease eller historia mår bra av just ett sånt litet sandkorn. Naturligtvis kan det funka ändå, men lägger man lite energi bakom märker man hur en liten utvald detalj ofta kan bli den bärande enheten, en mem vi kommer ihåg och som gör budkavlen intressant att föra vidare. För allting vi berättar, från förhistoriens lägereld till en artikel i DN handlar om historier.

Donald Norman, min guru inom kognitiv design skriver i "Things that Makes us Smart" (kurslitteratur på KTH) om hur historier sammanfattar upplevelser och känslodimensioner på ett minnesvärt sätt, gör de värdefulla för att designa och kommunicera identitet, och effektivt länkar och inramar ny kunskap. En bra historia består av en liten kärna där vi själva som lyssnar fyller i resten och liknar det sätt på vilket vi själva strukturerar information.I affärsvärlden upphöjs därför corporate storytelling till strategi med författarkonsulter som åker runt för att beskriva företags historia, raison d'être och grundares barndom på ett sätt som gör det paketerbart.

Själv gick det här upp för mig en dag när jag råkade vara i Zürich. Fönstershoppa 100k-klockor, spana på bankers, käka för många praliner och åka spårvagn i all ära, men då jag spenderar för mycket av min vakna tid på att fundera över hur sökmotorer fungerar var jag bara tvungen att sista dan ta mig ut till Googles Europa-kontor som ligger en bit utanför stans centrum för "å glane lite". Tjugo minuters promenad senare i absolut spöregn kom jag fram till stället, ett rätt intetsägande kontorshus i ett industriområde som mest liknade Kista.

Jag hade inte käkat modighetspiller den dan så jag kom inte in i själva huset, men genom fönstret kunde jag se en del av den lekfulla inredning med första våningens biljardbord etc som så ofta beskrivs i artiklar. Jag var nöjd över att få se det, men ändå lite besviken. Nu luktar det kanske lite "surt sa räven..." här (förstår att jag kanske inte såg det bästa ) - men det jag insåg när jag genomvåt traskade tillbaks var hur sökmotorjätten verkligen har lyckats att pumpa upp sitt kontor som en bärande ingrediens i SÅ många artiklar och reportage om ingenjörer som åker brandstång och får massage.

Rap-veteranen Petter är just nu i farten och ska släppa en ny skiva. Sveriges Jay-Z följer Moneybrothers exempel (som släppte soppa på konserv) och lanserar en kondom. Nu är Petter en artist som får press i vilket fall, men det här sidospåret blir något som sticker ut - en snackis som inte kan stoppas. Härom veckan läste jag en intervju där han sa "den var normalstorlek." Hans PR-staff måste dock gett honom bassning för i dagens intervju i City menar han "min kondom är jättestor". När albumet sen heter "En räddare i nöden" är cirkeln sluten.

Cluetrain Manifesto skrev: "As market once again become conversations, marketers needs to excel at telling compelling stories". På samma sätt som Petter tänker kan DU jobba för att sprida ditt budskap. Kanske har er VD sprungit ett marathon eller bestigit Kilimanjaro - det kan krydda vilken pressrelease som helst och få en tråkig produktlansera att lyfta. Fick du idén till din produkt när du hade fått punka i Paris eller gifter sig tre personer i veckan som har träffats på din dejting-sajt? Shoot! En bra historia behöver iterationer, slipning och återberättande, så börja redan nu. Kamprad snålar, Alliansen badade i ett träbadkar och Lucky Strike innehöll majja-spetsade cigg under Vietnamkriget. Nu är det din tur, gräv där du står, iterera och skarva så kommer din pärla att växa. Vi väntar alla på att bli förförda!

3 kommentarer:

Mattias Östmar sa...

Good to see you back Martin! Och yessiree - visst handlar det om berättelser! Men inte bara berättelserna i sig - utan inte minst vem som berättar dem. Jag gillar verkligen fenomenet corporate storytelling, om inte annat kommer det att generera massor med välbehövliga och passande arbetstillfällen för en ny generation som växt upp med kommunikationsverktyg. modet att uttrycka sig och välfungerande höger hjärnhalvor!

Martin sa...

Ha ha... fick med några mer akademiska referenser iaf :)

Tack för dina kommentarer!

Steve Jobs måste vara den optimala storytellern, det visar inte minst kvällens intresse.

Christian sa...

Historier pratar också med våra känslor och som du vet brukar jag säga "pratar du med människors förnuft, får du insikt hos mottagaren, pratar du med människors känslor, får du handling"

Denna handlingen kan vara köp, länka, ringa, dela, ja vad som helst!

Storytelling is the shit!

 
Clicky Web Analytics