tisdag 27 april 2010

Google gånger tre

Jag spenderar alldeles för mkt av min vakna tid med att försöka förstå Google ur olika aspekter. Det här är av olika skäl ingen SEO-blogg, men ikväll måste jag skriva om några nyheter som kan vara nyttiga för alla att känna till:

- - -

Google Webmastertools är ju portalen för den som har en sajt och vill se hur den indexeras, inkommande länkar, vilka problem som uppstått, kontroll av sitelinks. (Har du aldrig varit inne på verktyget borde du skapa ett konto för din lilla blogg eller vad som helst, bara för att känna på det lite.) Under Top Search Queries rankas de sökord som ger klick till din sajt (finns sen förut) men nyheten som kom för två veckor sen är listningen hur orden har rankat på varje position i sökresultaten och vilken CTR (click-through-rate) på respektive position de fått. Det senare är mkt intressant eftersom alla i branschen haft sina olika tumregler om det här (Aron Wall/SEO-book skriver). Liksom tidigare kanske man ska ta vissa av de volymer som Google visar med en nypa salt ("70% useless?"), men det kommer i alla fall ge dig värdefull input för att förbättra saker.
  • Kan du optimera titeln eller meta descriptions för uppnå högre CTR? (Googles råd i frågan)
  • Är det din huvudsidasida som rankar på termen istället för landningssidan kanske du bör lansera en undersida optimerad för termen för högre relevans etc etc.
  • Läs Nikke Lindqvist om nyheten som förklarar tolkningar av CTR pedagogiskt.
En annan aspekt är att det här tydligt visar hur en viss ranking, exempelvis #2 på "Martin Sandberg" inte längre kommer vara ett "statiskt" begrepp utan snarare en sannolikhet. Ja, alltid rör det sig i resultaten, men med alla olika datacenter, personliga sökningar mm blir det tydligt att det blir en spridning där man kanske får flest sökningar där man rankar 2:a men även några som nr1 och några 6-10. Mer om det här.
- - -

Google Places - sedan tidigare har Google Local Business Center varit ett sätt att synas om man är en exempelvis är en mindre rörelse som vill synas i serparna och fyra miljoner företag har registrerat sig. Efter claima sin rörelse får man ett brev eller telefonsamtal från Google med verifieringskod och kan sen synas på kartan i de fall google visar en karta i sökningen, skriva in öppningstider, kontaktuppgifter etc och skapa rabattkuponger googlare kan skriva ut. Den 20/4 lanserades en helt ny plattform för att låta företagare sköta de här listningarna och nya funktioner på den fina extra-allt dashboarden är nu exempelvis:
  • Man kan ladda upp foton på sin butik etc.
  • Ett nytt annonsformat, sk "taggar"
  • Google hjälper dig generera QR-koder som man kan ha på sina visitkort mm med direktlänk till in profil. :O :O
  • Statusmeddelanden till sin listning i serpen där man kan tipsa exempelvis om kampanjer :O
  • "Percentage of Completion" av sin profil för man ska mata Big G med all info :)
  • Goes mobile
  • Mer info här
Det här borde alla med en rörelse ta tag i. Lokalt är en nisch där DU själv har en fördel eftersom det du erbjuder förmodligen är extremt relevant. 1 av 5 sökningar på Google innehåller någon form av geografisk bestämmelse och för många rörelser kan lejonparten av söktrafiken utgöras av ord som Kungsholmen, Rådhuset eller liknande. Jag har hjälpt två rörelser med sån här typ av optimisering så är lite bekant med plattformen samt som ni vet dyrkare på long-tail-altaret så jag är mkt positiv. Med små medel finns mkt att hämta.

PS: Med fenomenet kommer även "local black-hat". Företag som registrerar postbox-adresser runtom i städer bara för att ranka på lokalt sök. Som ordnar satellit-sidor med domäner optimerade för stadsdelar i en stad, men som egentligen är samma företag etc. Kanske även har olika telefonnummer för att fixa det. Visar dock bara på kraften i det här.
- - -

Ja, men om man ska optimera lokalt, vilka ord söker folk på då? Slutligen ska vi således säga något om Google KeywordToolExternal, som är ett sidoverktyg till Adwords som låter dig få förslag på sökord samt visar månatliga sökvolymer uppdelat på regioner (man kanske inte ska ta gift på volymerna men överlag mkt användbart!). Idag kom ett helt nytt interface som jag inte hunnit testa så mkt. Några uppenbara nyheter är att man kan se resultat för en viss webbsida, sökorden kategoriseras (värt att gräva i), man kan se mobilt sök etc etc. Överlag har Google gett sina användare ett ännu bättre stöd för att skapa Adwords-annonser som ju står för 97% nånting av deras intäkter. Men samtidigt är det också ett grymt verktyg för att göra keyword research. (något som även varit ämnet i de två senaste avsnitten av SEO 101, en podcast på området jag gillar.) Testa själv eller läs den här genomgången!

- - -

Japp, slående hur de tre senaste inläggen här har handlat om Google, Facebook och Twitter. Tillsammans med Apple så har vi de fyra företag som kanske mest påverkar Internet och Framtiden just nu. I vilken inbördes utsträckning? Ja, Tt först bort Twitter i den uppradningen. Oklart vilken ordning sen. (Apropå Apple, kolla här förresten hur en 2,5-åring upptäcker en Ipad.)

1 kommentar:

seo services sa...

Fantastic. It needs appreciation.

 
Clicky Web Analytics