måndag 13 april 2009

Gör dig själv en tjänst

Det räcker med att göra någonting blott en procent bättre per dag så har man blivit dubbelt så bra på det redan efter 10 veckor. (1.01^70 = 2.01) - styrkan av compound growth. Alla kan nog behöva bli mer effektivare, så om ni vill - följ med här på en punktprogram eller informationsdiet som jag själv ämnar sätta mig på:

Det har med vår elektroniska korrespondens att göra - betänk hur många mail man får varje dag som man egentligen inte vill ha eller ens läser. Det behöver inte röra sig om spam utan om sånt man tackat ja till en gång - nyhetsbrev, veckoutskick från allt möjligt som nu bara arkiveras eller slängs - av en del kallat bacn. Ändå tar de viss hjärnkapacitet från dig varje gång det ska behandlas, skummas igenom och raderas. Dessutom stör de i dagliga arbetet om man liksom jag kollar mail såfort de har kommit istället för vid regelbundna tider. Transaktionskostnader i avbrutet arbete alltså.

Den här veckan som kommer tänker jag därför säga upp alla nyhetsbrev, mail, medlemsutskick som inte tillför direkt värde i vardagen. Enkelt - bara att klicka på länken "avsluta nyhetsbrev" eller svara med ett "unsubscribe" i headern så är det klart. Haken är att detta kräver lite energi än att trycka på "archive" så därför låter man det fortsätta. Vi vänjer sig så lätt vid förhållanden, fortsätter i samma lunk och då behövs det enligt Newtons lagar en yttre kraft för att förändra. En veckas frontkrig mot allt ovälkommet i din inbox är allt du behöver. I slutet av veckan kommer då förhoppningsvis S/N-ration på din inbox, dvs kvoten mellan relevant signal och onödigt brus, för att använda en telekomterm, bli väsentligt högre. Kanske inte lika många mail, men viktigare sådana alltså. Mer effektivetet.

Tänkte också skriva nåt ovan om att rensa ut bland rss-feeds men kom på det säkert skulle halvera skaran som lurats att läsa här så det fick stryka på foten för nu he he...

3 kommentarer:

Bo sa...

Just mail har jag inte så mycket problem med, visst jag får en massa utskick som jag aldrig läser. Men eftersom jag i stort sett aldrig läser dem så är det heller ingen större tidstjuv.

Nej den stora boven heter Google Reader och alla RSS-flöden som bara växer och växer. Jag har gjort några försök att minska ner på det hela, hittills dock med ett ganska mediokert resultat.

Martin sa...

Men det är just det - om du aldrig läser dom - varför inte klippa navelsträngen?

Men instämmer Bo med feedsen som den stora boven. Jag själv brukar läsa i Netvibes - där har jag en mapp som heter viktigast som jag vill läsa varje dag. Blir det stressigt vet jag att jag kan strunta i dom andra.

Resten ligger indelade i olika kategorier som Svenska Webb, Finans, SEO, Datasäk, Entreprenörskap, Rast etc. Det hjälper kanske till för att läsa rätt feeds vid rätt tillfälle. Under "rast" ligger sen alla av mer lättsam karaktär. Det är ok att läsa dom när som helst - bara man inte inbillar sig att man gör annat än tar en paus.

Men bara man inte känner att man MÅSTE läsa allt kan man utan dåligt samvete då och då nollställa allt genom att markera det som läst, och sen hålla sig aujour framöver genom att skumma, scanna och klicka på intressanta rubriker.

Har kompisar som tvingar sig att ta bort en blogg för varje rssfeed dom lägger till.

Hur gör ni andra?

Henrik Torstensson sa...

Jag har två rss-läsaren. Min primära toppade ut med ca 120 feeds för 2-3 år sen. Den jobbade jag ned till 55-60 inkl sparade sökningar. Den brukar svälla till 90-100 innan jag klipper ned den till runt 50 igen.

Bra bloggar som uppdaterar för sällan, inte är topp 50 eller uppdaterar för ofta lägger jag in i en sekundär läsare som jag kollar några gånger i veckan men inte har "kravet" på mig själv att ha koll på.

 
Clicky Web Analytics