När jag jobbade på Kindo så minns jag glädjen som infann sig den dagen vi såg att Google hade belönat oss med "sitelinks" på vissa sökord! Det är alltså de där länkarna som topprankade sökresultat ibland får som som innebär att man får extrautrymme med direktlänkar olika undersidor på sin sajt.
Det är ingenting man kan be om, och man kan heller inte välja vilka sidor som Google ska länka till. Detta, tillsammans med det faktum att exakt vad det står på länken inte kan bestämmas gör det ibland lite frustrerande. Dock så kan man, ifall man har ett Google WebmasterTools-konto utesluta vissa delar av sin sajt som sitelinks (exempelvis ifall google skulle föreslå ens kontaktsida som man kanske tycker är ointressant). 2006 bloggade Google's sitemap-guru om det och bekräftade dess existens.
Fördelarna känns ändå rätt uppenbara: Generellt så ökar ju en sitelink exponeringen i en besökares synfält, fler pixlar på din screen real estate och eftersom det bara ges till den som toppar ett ord så blir det nästan lite "winner takes it all". För sökmotorrns i sida innebär det att man guidar besökarna ytterligare så att de sparar vidare klick i navigationen vilket eventuellt ger mer relevans. Dessutom tror jag visualiseringen av olika subfoldrar kan, om dessa är relevanta, öka inklicksfrekvensen som en slags säljcopy eller förtroendeingivande faktor.
I helgen såg jag nåt nytt- nämligen att sitelinksen vid en sökning såg annorlunda ut, och inte bara det, det fanns två sitelinksträffar på samma sida. Se exempel på bilden ) Lite eftersökning gav vid handen att Google nu testar att ha sitelinks på en rad (inline) och detta för upp till 2-4 sökresultat.
Vad är följden av detta? Ja, till en början kanske det blir lite mindre "winner takes it all". Bra eller dåligt, döm själv. Jag tycker de små enradslänkarna påminner lite för mkt om textannonser. Definitivt kommer det leda till mer uppmärksamhet för fenomenet och att fler sajtägare måste tänka vilka sitelinks som de vill ha eller inte ha. Eventuellt påverkar det också värdet generellt på nätet av att optimera vissa delsidor för olika sökord ifall trafik från sitelinks ändå strömmar in? Ifall man anar att Google väljer ankartexterna på sitelinks efter hur dina sidor är onsiteoptimerade kanske det här också understryker vikten av strategisk internlänkning...
- Här är en bloggpost som experiment-söker djupare och kommer fram till att en sitelink kan komma som nr7, att egenskapen ej är site-specifik utan beror på sökord etc.
- Crowdsourca din omvärldsbevakning: Twingly Microblogsök på "sitelinks"
- Vad tror du? Har dina sidor fått sitelinks och har du i så fall sett ökad organisk trafik? Skriv en rad!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar